Tiistai 17.5.2022 (radio)


Presidenttipari Ruotsissa

Sauli Niinistö ja Kuningas Kaarle Kustaa.
Presidentti Sauli Niinistö ja kuningas Kaarle Kustaa. Kuva: Lehtikuva

Suomen presidenttipari on vierailulla naapurimaa Ruotsissa.

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio matkustivat tiistaiaamuna Ruotsin pääkaupunkiin Tukholmaan.

Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa ja kuningatar Silvia ottivat presidenttiparin vastaan Tukholman Kuninkaanlinnassa.

Fru Jenni Haukio och drottning Silvia under statsbesöket i Sverige den 17 maj 2022.
Rouva Jenni Haukio ja kuningatar Silvia. Kuva: Lehtikuva

Vierailu osuu mielenkiintoiseen aikaan. Suomi ja Ruotsi hakevat yhdessä puolustusliitto Naton jäsenyyttä.

Tiistaina kerrottiin myös, että presidentti Niinistö ja Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson matkustavat torstaina Washingtoniin. He keskustelevat presidentti Joe Bidenin kanssa Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydestä. USA on Naton suurin maa.

Suomen Nato-hakemus

Kansanedustajia eduskuntasalissa.
Eduskunta äänesti Nato-hakemuksesta tiistaina. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Suomen Nato-hakemus on valmis. Suomi jättää jäsenhakemuksen Natolle yhtä aikaa Ruotsin kanssa.

Presidentti Sauli Niinistö ja Suomen hallitus hyväksyivät Nato-hakemuksen virallisesti, sen jälkeen kun eduskunta äänesti hakemuksen puolesta.

Eduskunta äänesti Natosta tiistaina. 188 kansanedustajaa oli sitä mieltä, että Suomen pitää hakea Naton jäsenyyttä. 8 kansanedustajaa oli sitä mieltä, että Suomen ei pidä mennä Natoon.

Ennen äänestystä eduskunta keskusteli asiasta. Suurin osa kansanedustajista arvioi, että Nato lisää Suomen turvallisuutta. Nato-maat puolustavat toisiaan, jos johonkin Nato-maahan hyökätään.

Uudet ylioppilaat

Kuvitettu ylioppilaslakki
Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

Kevään uudet ylioppilaat ovat saaneet tiistaina tiedon arvosanoista.

Tänä keväänä valmistuu melkein 25 000 uutta ylioppilasta. Uusien ylioppilaiden nimet löytyvät Ylen nettisivujen ylioppilaskoneesta. Osoite on yle.fi.

Pyöräonnettomuus

Karttakuva onnettomuuspaikasta Kankaanpäässä.

Länsi-Suomessa Kankaanpäässä on tapahtunut pyöräonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli noin 60-vuotias mies.

Onnettomuus tapahtui tunnelissa, joka kulkee tien alitse. Tunnelissa on betoniporsas eli iso betonikappale. Se estää autoilta pääsyn tunneliin.

Mies ajoi tunneliin pyörällä ja törmäsi betoniporsaaseen. Onnettomuus tapahtui yöllä, eikä tunnelissa ollut valoja päällä.

Mies löydettiin aamulla, mutta hän oli jo kuollut.

Sää

sääkartta

Keskiviikkona sadekuuroja tulee paikoin idässä ja pohjoisessa.

Etelään virtaa lämmintä ilmaa. Aurinkoisilla alueilla lämpötila kohoaa yli 15 asteeseen.

Pohjoisessa sää jatkuu keskiviikkona viileänä ja pilvisenä.

Torstaina sää lämpenee myös pohjoisessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä