Tiistai 17.5.2022 (radio)
Presidenttipari Ruotsissa
Suomen presidenttipari on vierailulla naapurimaa Ruotsissa.
Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio matkustivat tiistaiaamuna Ruotsin pääkaupunkiin Tukholmaan.
Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa ja kuningatar Silvia ottivat presidenttiparin vastaan Tukholman Kuninkaanlinnassa.
Vierailu osuu mielenkiintoiseen aikaan. Suomi ja Ruotsi hakevat yhdessä puolustusliitto Naton jäsenyyttä.
Tiistaina kerrottiin myös, että presidentti Niinistö ja Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson matkustavat torstaina Washingtoniin. He keskustelevat presidentti Joe Bidenin kanssa Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydestä. USA on Naton suurin maa.
Suomen Nato-hakemus
Suomen Nato-hakemus on valmis. Suomi jättää jäsenhakemuksen Natolle yhtä aikaa Ruotsin kanssa.
Presidentti Sauli Niinistö ja Suomen hallitus hyväksyivät Nato-hakemuksen virallisesti, sen jälkeen kun eduskunta äänesti hakemuksen puolesta.
Eduskunta äänesti Natosta tiistaina. 188 kansanedustajaa oli sitä mieltä, että Suomen pitää hakea Naton jäsenyyttä. 8 kansanedustajaa oli sitä mieltä, että Suomen ei pidä mennä Natoon.
Ennen äänestystä eduskunta keskusteli asiasta. Suurin osa kansanedustajista arvioi, että Nato lisää Suomen turvallisuutta. Nato-maat puolustavat toisiaan, jos johonkin Nato-maahan hyökätään.
Uudet ylioppilaat
Kevään uudet ylioppilaat ovat saaneet tiistaina tiedon arvosanoista.
Tänä keväänä valmistuu melkein 25 000 uutta ylioppilasta. Uusien ylioppilaiden nimet löytyvät Ylen nettisivujen ylioppilaskoneesta. Osoite on yle.fi.
Pyöräonnettomuus
Länsi-Suomessa Kankaanpäässä on tapahtunut pyöräonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli noin 60-vuotias mies.
Onnettomuus tapahtui tunnelissa, joka kulkee tien alitse. Tunnelissa on betoniporsas eli iso betonikappale. Se estää autoilta pääsyn tunneliin.
Mies ajoi tunneliin pyörällä ja törmäsi betoniporsaaseen. Onnettomuus tapahtui yöllä, eikä tunnelissa ollut valoja päällä.
Mies löydettiin aamulla, mutta hän oli jo kuollut.
Sää

Keskiviikkona sadekuuroja tulee paikoin idässä ja pohjoisessa.
Etelään virtaa lämmintä ilmaa. Aurinkoisilla alueilla lämpötila kohoaa yli 15 asteeseen.
Pohjoisessa sää jatkuu keskiviikkona viileänä ja pilvisenä.
Torstaina sää lämpenee myös pohjoisessa.