Tiistai 17.7.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mistä poliisi huolehti Helsingin huipputapaamisen aikana?

Oikea vastaus:

Tapaamisen turvallisuudesta ja liikenteestä.

2.Miten poliisit saatiin riittämään?

Oikea vastaus:

Monet tulivat kesken kesäloman töihin.

3.Miksi poliisin tehtävä oli vaikea?

Oikea vastaus:

Aikaa valmistautumiseen oli vain 2 viikkoa.

4.Missä presidentti Niinistö tapaa Venäjän presidentin seuraavan kerran?

Oikea vastaus:

Venäjällä.

5.Milloin tapaaminen on?

Oikea vastaus:

22.8.2018.

6.Mitkä ovat ne junat, joiden liikenteeseen tulee muutoksia?

Oikea vastaus:

P, I, A ja L.

7.Mihin asti muutokset ovat voimassa?

Oikea vastaus:

4.8. asti.

8.Miksi muutoksia tehdään?

Oikea vastaus:

Ratatöiden takia.

9.Miksi Ruotsin metsäpaloja on vaikea sammuttaa?

Oikea vastaus:

Luonto on kuivaa.

10.Onko tuli tuhonnut vain metsää?

Oikea vastaus:

Ei, tuli on polttanut myös taloja.

11.Mistä maista Ruotsi saa apua?

Oikea vastaus:

Norjasta ja Italiasta.

12.Paljonko Turussa oli lämpöasteita tiistaina?

Oikea vastaus:

33,3 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä