Tiistai 17.7.2018 (radio)


Turvatoimet onnistuivat

Poliisi Esplanadin puistossa.
Poliiseja Helsingissä 16.7.2018. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Poliisi on tyytyväinen Helsingin huipputapaamisen turvatoimiin. USA:n ja Venäjän presidenttien tapaaminen sujui maanantaina rauhallisesti.

Huipputapaaminen oli Suomen poliisille iso työ. Poliisin piti huolehtia tapaamisen turvallisuudesta ja liikenteestä.

Monet poliisit tulivat vapaaehtoisesti kesälomalta töihin. Helsingissä oli poliiseja eri puolilta Suomea.

Poliisilla oli vain 2 viikkoa aikaa valmistautua Helsingin huipputapaamiseen. Se oli tosi lyhyt aika, koska maailmalla huipputapaamisten turvatoimia suunnitellaan tavallisesti monta kuukautta.

Presidentit tapaavat

Putin ja Niinistö.
Vladimir Putin ja Sauli Niinistö tapasivat myös viime kesänä. Kuva: AOP

Presidentti Sauli Niinistö tapaa Venäjän presidentin Vladimir Putinin ensi kuussa. Niinistö vierailee Venäjällä elokuun 22. päivä.

Niinistö tapasi Putinin maanantaina, kun Suomi järjesti Venäjän ja USA:n presidenttien huipputapaamisen Helsingissä. Elokuun tapaamisesta sovittiin jo aikaisemmin.

Presidentti Putin on kiittänyt Niinistöä huipputapaamisen järjestämisestä.

Junaliikenteessä muutoksia

Lähijuna.
Lähijunien muutokset johtuvat ratatöistä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Helsingin seudun junaliikenteeseen tulee muutoksia keskiviikkona.

P- ja I-junat lentoasemalta Myyrmäen kautta Helsinkiin kulkevat vain Pasilaan asti. A- ja L-junat eivät pysähdy Ilmalassa.

Nämä muutokset jatkuvat elokuun 4. päivään asti. Muutosten syynä ovat ratatyöt.

Muutoksia ei enää ole lähijunilla, jotka tulevat Helsinkiin Keravan suunnalta. Ne kulkevat nyt normaalisti.

Ruotsissa metsäpaloja

Kartta metsäpaloalueista
Metsäpaloja on eri puolilla Ruotsia. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomen naapurimaassa Ruotsissa on metsäpaloja. Tulipaloja on vaikea sammuttaa, koska luonto on kuivaa.

Tulipaloja on jopa 80 paikassa eri puolilla Ruotsia. Tuli on polttanut myös taloja, ja ihmisiä on siirretty pois vaarallisilta alueilta.

Sammutustyöt jatkuvat koko ajan. Palomiehiä ja sammutusvälineitä on liian vähän, koska tulipaloja on niin paljon.

Norja on lähettänyt Ruotsiin 6 helikopteria, jotka auttavat sammutustyössä. Italia on lähettänyt 2 sammutuslentokonetta, jotka ovat perillä Ruotsissa tiistai-iltana.

Kuuma tiistai

Pöytätuuletin.
Nyt on kuumaa! Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Tiistai on ollut tosi kuuma päivä koko Suomessa. Turussa mitattiin 33,3 astetta. Kuuma sää myös jatkuu vielä lähipäivinä.

Sää on nyt niin kuumaa, että hellevaroitus on voimassa melkein koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä