Tiistai 17.9.2019 (radio)

Hallitus sopi rahasta

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk)
Mika Lintilä on hallituksen "rahaministeri". Kuva: Lehtikuva

Antti Rinteen hallituksen ensimmäinen talousarvioehdotus on valmis. Hallitus aloitti talousarviosta neuvottelut tänään tiistaiaamuna ja sai ne valmiiksi alkuillasta.

Hallituspuolueiden puheenjohtajat kertoivat aamulla, minkälaisia neuvotteluja he odottivat. Moni puoluejohtaja sanoi, että tärkeintä on yrittää lisätä työpaikkoja. Hallitus yrittää kasvattaa 60 000:lla niiden suomalaisten määrää, jotka käyvät töissä.

Neuvotteluissa hallituksen puolueet sopivat, paljonko valtio kerää ensi vuonna veroja. Puolueet sopivat myös, mihin verorahat käytetään. Nyt syntyi hallituksen ehdotus valtion talousarvioksi, ja se täytyy vielä hyväksyä eduskunnassa.

Tampere sai uuden lastensairaalan

Tampereen uuden lasten ja nuorten sairaalan käytävä
Siili uuden lastensairaalan seinällä. Kuva: Heli Mansikka / Yle

Tampereen uusi lastensairaala on avattu.

Ensimmäiset potilaat muuttivat lastensairaalaan maanantaina. Ensimmäisenä muutti lasten syöpäosasto. Sairaalan päivystys muutti uuteen taloon tänään tiistaina. Kaikki osastot muuttavat 9. lokakuuta mennessä. Sen jälkeen samassa talossa hodetaan kaikkia lasten ja nuorten ruumiin ja mielen sairauksia.

Tampereen lastensairaala on rakennettu kokonaan verorahoilla.

Koodauskoulun opiskelijoille opintotukea

Hive Helsingin Piscine-kurssilaisia.
Nuoria Hive Helsingin pääsykokeissa. Kuva: Hive Helsinki

Uuden koodauskoulun Hive Helsingin opiskelijat voivat saada opintotukea. Kela päätti asiasta tänään.

Hive Helsinki -koulun omistaa suomalainen pelifirma Supercell. Koulussa opetetaan koodarin ammattiin eli tekemään tietokoneohjelmia. Koulun opetus on samanlaista kuin Pariisin Koulu 42:n opetus. Opiskelu kestää kolme vuotta. Koulussa ei ole opettajia, luokkia eikä oppikirjoja. Opiskelijat oppivat niin, että he ratkaisevat ongelmia yhdessä. Opetus on ilmaista.

Supercell perusti koulun, koska Suomeen tarvitaan koodareiksi paljon erilaisia ihmisiä.

Gummerukselle uusi omistaja

Nuori henkilö lukee e-kirjaa.
Storytel myy äänikirjoja ja e-kirjoja. Kuva: Pexels / Pixabay

Äänikirjoja myyvä firma Storytel ostaa Gummerus-kustantamon.

Gummerus on Suomen kolmanneksi suurin kirjankustantamo. Gummerus jatkaa toimintaa itsenäisenä osana Storytelia. Gummeruksen toimitusjohtajana jatkaa Anna Baijars. Gummeruksen kirjailijoita ovat mm. Matti Rönkä, Minna Rytisalo, Pauliina Rauhala ja Jussi Adler-Olsen.

Storytel on perustettu Ruotsissa vuonna 2005. Sen äänikirjapalvelu toimii 16 maassa.

Hyvästit muuttolinnuille

Hanhia Rääkkylän Oravilahdella.
Hanhetkin lähtevät etelään. Kuva: Heli Tolvanen

Muuttolintuja lähtee nyt paljon etelään. Kun ilma kylmenee ja pohjoistuuli puhaltaa, niin esimerkiksi kurjet lähtevät liikkeelle.

Myös monet pikkulinnut lähtevät lentämään myötätuuleen kohti etelää. Suurin osa hyönteisiä syövistä pikkulinnuista on jo lähtenyt, mutta pääskysiä on vielä Suomessa paljon.

Lintujen syysmuutto kestää lokakuuhun asti.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä