Tiistai 18.10.2022 (radio)

Viro ja Venäjä

Riigikogun siniseinäinen istuntosali lehteriltä kuvattuna.
Riigikogun istuntosali Tallinnassa. Kuva: Toms Kalnins / EPA-EFE

Viron parlamentti riigikogu tuomitsee Venäjän laittomat alueliitokset ja sanoo, että Venäjä on terroristinen valtio.

Julkilausuman allekirjoitti 88 kansanedustajaa 101:stä.

Asiasta on kertonut muiden muassa virolainen Postimees-lehti.

Lisäksi julkilausuma tuomitsee Venäjän presidentti Vladimir Putinin ydinaseuhkaukset.

Työ ja psyyke

Rakennustyömies työmaalla
Työ ei ole mielenterveysongelmaiselle aina taakka vaan usein voimavara. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Työnteko voi auttaa psyykkisissä sairauksissa. Pitkä sairausloma ei aina paranna mielen hyvinvointia.

Suomen Mielenterveys -yhdistys sanoo, että työnteon roolia mielenterveydessä ei ymmärretä riittävän hyvin. Työ ei ole välttämättä olekaan taakka vaan voimavara monille.

Työ voi auttaa vaikeidenkin mielenterveysongelmien keskellä. On hyvä, jos työoloja voi muuttaa, esimerkiksi lyhentää työviikkoa.

Psykologi Sari Nuikki sanoo, että työ vastaa ihmisen 3 psykologiseen perustarpeeseen. Ne ovat kyvykkyys, yhteisöllisyys ja autonomia eli mahdollisuus päättää omista asioista.

Omistusasunnot

Haso-asuntoja rakennetaan Vinsentinkadulle Sompasaareen.
Asunto on monille sekä koti että sijoitus. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Suurin osa nuorista haaveilee edelleen omistusasunnosta, kertoo Danske Bankin kysely.

36 prosenttia 18 - 40-vuotiaista harkitsee ensiasunnon hankkimista. Lopuistakin 85 prosenttia haluaisi joskus omistaa asunnon.

40 prosenttia sanoo, että asunto on sekä koti että sijoitus.

Kari Tikka

Urkuyö ja aaria -festivaalin taiteellinen johtaja, kapellimestari Kari Tikka.
Urkuyö ja aaria -festivaalin taiteellinen johtaja, kapellimestari Kari Tikka. Kuva: Urkuyö & aaria

Suomalainen säveltäjä, kapellimestari ja oboisti Kari Tikka on kuollut. Tikka menehtyi elokuussa pitkäaikaiseen sairauteen. Tikka oli 76-vuotias.

Tikka sävelsi yhteensä 5 oopperaa. Hän sävelsi myös kuoro- ja yksinlauluja sekä kamari- ja orkesterimusiikkia.

Tikan teokset perustuvat usein hengellisiin teksteihin. Hänen tunnetuin teoksensa on Armolaulu.

Kapellimestarina Tikka toimi muun muassa Suomen Kansallisoopperassa, Radion sinfoniaorkesterissa ja Tukholman kuninkaallisessa oopperassa.

Auringonpimennys

Aruingonpimennys meneillään.
Osittainen auringonpimennys kuvattuna Sao Paulossa, Brasiliassa, joulukuussa 2020. Kuva: Sebastiao Moreira / EPA

Aurinko pimenee osittain koko maassa ensi tiistaina 25. lokakuuta.

Pimennys näkyy Suomessa suurimpana idässä ja pohjoisessa, pienimpänä lännessä ja etelässä.

Tämänkertainen auringonpimennys ei näy missään täydellisenä. Suurimmillaan pimennys on Siperiassa, jossa Auringosta peittyy Kuun taakse 86 prosenttia.

Pimennyksen kulkua voi seurata missä vain, kunhan taivas on riittävän selkeä.

Sää

Suomen sääkartta.
Kuva: Yle

Keskiviikkona Lapissa sataa lunta ja räntää. Maan etelä- ja keskiosassa on poutaa ja enimmäkseen pilvistä. Lännessä ja etelässä paistaa aurinko. Lämpötila on idässä ja pohjoisessa 1 - 4 astetta, etelässä ja lännessä 4 - 8 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä