Tiistai 18.1.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mistä hallitus on neuvotellut?

Oikea vastaus:

Koronatilanteesta. Esimerkiksi siitä, pitääkö rajoituksia tai toimintatapoja muuttaa omikron-muunnoksen takia.

2.Miten pitkään suurin osa nykyisistä rajoituksista jatkuu?

Oikea vastaus:

Ainakin helmikuun puoliväliin asti.

3.Millainen poikkeus tehtiin lasten ja nuorten suhteen?

Oikea vastaus:

Lasten ja nuorten ryhmäharrastuksia ei enää rajoiteta.

4.Entä mitä hallitus päätti korkeakouluista?

Oikea vastaus:

Että ne voivat antaa myös lähiopetusta.

5.Milloin THL arvioi, että koronatartuntojen huippu on?

Oikea vastaus:

Tammi-helmikuun vaihteessa.

6.Mikä THL:n mielestä on nyt tärkeintä?

Oikea vastaus:

Rokotusten edistäminen. Lisäksi pitää rajoittaa tilanteita, joissa on korkea tartuntariski, ja ohjata ihmisiä kotieristykseen, jos heillä on oireita.

7.Mistä Varusmiesliitto on huolissaan?

Oikea vastaus:

Varusmiesten jaksamisesta. Siitä miten monien varusmiesten lomat ovat peruuntuneet koronan takia.

8.Millainen armeijan koronatilanne on?

Oikea vastaus:

Se on huonontunut nopeasti. Paljon varusmiehiä on sairastunut tai joutunut karanteeniin.

9.Mitä Metsähallitus etsii?

Oikea vastaus:

Paimenia ensi kesäksi.

10.Mitä paimen tekee?

Oikea vastaus:

Hän paimentaa lampaita, lehmiä tai hevosia eli pitää niistä huolta. Hän antaa niille esimerkiksi juomavettä ja vie ne uudelle laitumelle.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä