Tiistai 18.2.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä sairaanhoitajat opettelevat?

Oikea vastaus:

Sairaanhoitajat opettelevat itsepuolustustaitoja.

2.Mitä potilaat voivat tehdä?

Oikea vastaus:

Potilaat voivat lyödä, potkia ja kuristaa.

3.Missä maassa tehtaat ovat kiinni?

Oikea vastaus:

Tehtaat ovat kiinni Kiinassa.

4.Kuinka kauan tehtaat ovat kiinni?

Oikea vastaus:

Tehtaat ovat kiinni jopa 4 viikkoa.

5.Mitä tavaroita ei valmistu?

Oikea vastaus:

Vaatteita, älypuhelimia ja tietokoneita.

6.Mitä Kiinasta tuodaan Suomeen?

Oikea vastaus:

Kiinasta tuodaan Suomeen vaatteita.

7.Missä maassa lakko alkoi?

Oikea vastaus:

Kreikassa alkoi lakko.

8.Kuka on maailna rikkain mies?

Oikea vastaus:

Maailman rikkain mies on Jeff Bezos.

9.Minkä kaupan hän omistaa?

Oikea vastaus:

Hän omistaa Amazon-verkkokaupan.

10.Ketkä heräsivät talviunilta?

Oikea vastaus:

Korkeasaaren eläintarhan naaraskarhut.

11.Kuinka monta kuukautta ne nukkuivat?

Oikea vastaus:

Ne nukkuivat 2 kuukautta.

12.Nukkuivatko karhut liian kauan?

Oikea vastaus:

Ei.

13.Miksi karhut heräsivät?

Oikea vastaus:

Karhut heräsivät, koska on niin lämmin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.05.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä