Tiistai 18.2.2020 (radio)

Sairaanhoitajat joutuvat puolustautumaan

Sairaanhoitaja käytävällä, Uusi lastensairaala, Helsinki, 8.7.2019.
Sairaanhoitajat kertovat, että potilaat voivat olla väkivaltaisia. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Monet sairaanhoitajat opettelevat itsepuolustustaitoja. Sairaanhoitajat haluavat taitoja, joiden avulla he tulevat toimeen potilaiden kanssa.

Sairaanhoitajat sanovat, että he tapaavat usein potilaita, jotka ovat väkivaltaisia.

Potilaat voivat lyödä, potkia tai jopa kuristaa.

Sairaanhoitajaliiton kyselyssä 40 prosenttia sairaanhoitajista sanoi, että he ovat kokeneet väkivaltaa työssä.

Esimerkiksi muistisairaus voi aiheuttaa sen, että potilas on väkivaltainen.

Kiinassa moni tehdas on nyt kiinni

Suojamaskiin pukeutuneet työntekijät työskentelevät satamassa Kiinan Qingdaossa.
Kiinasta tuodaan Suomeen paljon vaatteita. Kuva: AFP

Kiinassa monet tehtaat ovat kiinni.

Työntekijät ovat kotona, jotta koronavirus ei leviä. Moni tehdas on kiinni jopa 4 viikkoa.

Esimerkiksi vaatteita, älypuhelimia ja tietokoneita ei valmistu ollenkaan.

Kiinasta tuodaan Suomeen paljon vaatteita.

Voi olla, että tehtaiden tilanne näkyy Suomessa. Voi olla, että tehtaat eivät ehdi enää tehdä niitä vaatteita, joita on tilattu.

Se selviää myöhemmin, ehkä vasta syksyllä

Kreikassa on iso lakko

Metroaseman sisäänkäynnin yläpuolella kiertelee puluja 18. helmikuuta 2020.
Metroasemalla Ateenassa on hiljaista. Kuva: Aris Messinis / AFP

Kreikassa on alkanut tänään vuorokauden mittainen lakko eläkeuudistusta vastaan.

Ateenassa työntekijöiden lakko on pysäyttänyt joukkoliikenteen sekä junat ja lautat.

Myös virkamiehet marssivat ulos työpaikoiltaan.

Maailman rikkain mies antaa rahaa

Jeff Bezos
Jeff Bezos omistaa Amazon-verkkokaupan. Kuva: Justin Lane / EPA

Maailman rikkain mies on amerikkalainen yritysjohtaja Jeff Bezos.

Hän on päättänyt antaa 10 miljardia dollaria taisteluun ilmastonmuutosta vastaan. Hän sanoo, että ilmastonmuutos on koko planeetan suurin uhka.

Tutkijat ja aktivistit saavat rahaa rahastosta, jonka Bezos perustaa.

Jeff Bezos omistaa Amazon-verkkokaupan.

Korkeasaaren karhut heräsivät

Karhuja Korkeasaaressa.
Korkeasaaren naaraskarhut heräsivät talviunilta. Kuva: Annika Sorjonen / Korkeasaari

Korkeasaaren eläintarhan naaraskarhut ovat jo heränneet talviunilta.

Naaraskarhut nukkuivat vain 2 kuukautta. Se on tosi lyhyt aika karhuille, sillä yleensä ne nukkuvat 4 kuukautta.

Nyt ne heräsivät, koska sää on niin lämmin.

Karhut eivät ihan vielä jaksa olla hereillä koko päivää. Ne pääsevät vielä talvipesään päiväunille, jos niitä väsyttää.


Tuuli heikkenee

Tulviva Vantaanjoki Vantaan Tammistonrannassa.
Viime päivinä on satanut paljon vettä. Kuva: Ritva Siltalahti / Lehtikuva


Huomenna keskiviikkona sää muuttuu, kun kova tuuli heikkenee.

Pohjois-Suomessa paistaa aurinko ja siellä on pakkasta.

Etelä- ja Keski-Suomessa sää on pilvinen. Päivällä lämpötila on pari astetta plussan puolella


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä