Tiistai 18.6.2019 (radio)


Junaradat ja ammattikoulutus saavat rahaa

Sanna Marin ja Mika Lintilä.
Ministerit Sanna Marin ja Mika Lintilä kertoivat hallituksen suunnitelmista. Kuva: Yle

Uusi hallitus on päättänyt antaa lisää rahaa liikenteen parantamiseen.

Hallitus käyttää tänä vuonna 110 miljoonaa euroa lisää rahaa esimerkiksi junaratojen korjaamiseen. Esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välistä rataa parannetaan.

Liikenneprojektien avulla hallitus haluaa saada aikaan myös lisää työpaikkoja.

Hallitus antaa lisää rahaa myös ammatillisen koulutuksen parantamiseen. Hallitus antaa rahaa opettajien palkkaamiseen ammattikouluihin. Summa on 20 miljoonaa euroa.

Turvapaikanhakijoilla on psyykkisiä ongelmia

Anonyymi turvapaikanhakija istuu sängyllä.
Moni turvapaikanhakija on masentunut. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Turvapaikanhakijoilla on paljon psyykkisiä ongelmia.

Uusi tutkimus kertoo, että 40 prosenttia aikuisista turvapaikanhakijoista kärsii mielenterveyden ongelmista. Monet kärsivät masennuksesta ja ahdistuksesta.

Eniten psyykkisiä ongelmia on turvapaikanhakijoilla, jotka tulevat Afrikasta Saharan eteläpuolelta.

Yli 50 prosenttia kaikista turvapaikanhakijoista on kokenut järkyttävän tai traumaattisen tapahtuman, ennen kuin tuli Suomeen. Traumaattinen kokemus voi tarkoittaa esimerkiksi väkivaltaa.

Avioliittoja solmitaan vähemmän

Vihitty mies ja nainen pitelee toisiaan kädestä
Avioliiton suosio on laskenut. Kuva: Paula Solloway / AOP

Suomalaiset solmivat avioliittoja vähemmän kuin ennen.

Vuonna 2018 suomalaiset solmivat 24 000 avioliittoa. Se on 3000 vähemmän kuin vuonna 2017.

Tilastokeskus kertoo, että avioliiton suosio on vähentynyt jo 10 vuoden ajan.

ACC kasvaa Tampereella

AAC
ACC on kiinalainen teknologiafirma. Kuva: Mirella Mellonmaa/ Business Tampere

Kiinalainen firma ACC avaa Euroopan pääkonttorin Suomessa. ACC valmistaa kamerateknologiaa.

ACC:n Euroopan pääkonttori tulee Tampereelle. ACC palkkaa Tampereelle lisää työntekijöitä.

ACC aikoo myös käyttää 9 miljoonaa euroa tutkimukseen. Sen tutkimustyössä on mukana myös Tampereen yliopisto.

Tupakansavu heikentää lasten luita

Isä tupakoi lasten leikkikentällä.
Vanhempien tupakointi vaikuttaa lapseen. Kuva: AOP

Lapsen luut heikkenevät, jos lapsen kodissa poltetaan tupakkaa. Näin kertoo uusi suomalainen tutkimus.

Tutkimuksessa seurattiin lapsia melkein 30 vuoden ajan. Lasten luut tutkittiin, kun he tulivat aikuisikään.

Lasten luut olivat lujempia, jos he kasvoivat savuttomassa kodissa. Luut olivat heikompia lapsilla, joiden vanhemmat tupakoivat. Lapsilla oli myös 30 prosenttia enemmän luunmurtumia, jos he hengittivät kotona tupakansavua.

Tutkijat sanovat, että tupakansavu voi haitata luiden kasvua. Ihmisen luut vahvistuvat koko lapsuuden ajan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä