Tiistai 19.10.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka suosittelee kolmatta koronarokotetta?

Oikea vastaus:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

2.Mikä on rokotuksen ikäraja, jos ei asu hoivakodissa tai kuulu riskiryhmään?

Oikea vastaus:

60 vuotta.

3.Koska kolmas annos voidaan antaa?

Oikea vastaus:

Kun toisesta annoksesta on kulunut vähintään kuusi kuukautta.

4.Kuinka monta ihmistä on Suomessa jo saanut kolmannen rokoteannoksen?

Oikea vastaus:

77 000.

5.Missä maakunnassa on siirretty ennätysmäärä sydänleikkauksia?

Oikea vastaus:

Uudellamaalla.

6.Kuinka monella HUSin koronapotilaalla ei ole rokotetta?

Oikea vastaus:

77 prosentilla.

7.Minkä niminen on uusi järjestelmä, joska varoittaa riistaeläimistä?

Oikea vastaus:

Välkky.

8.Missä Välkyn kokeilupaikka sijaitsee?

Oikea vastaus:

Valtatiellä 19 Seinäjoen lentokentän kohdalla Etelä-Pohjanmaalla.

9.Kuinka monta riistaeläinonnettomuutta Suomen teillä sattui viime vuonna?

Oikea vastaus:

Yli 14 000.

10.Mitkä eläimet ovat riistaeläimiä?

Oikea vastaus:

Hirvet, peurat ja metsäkauriit.

11.Missä maastossa karpalo kasvaa?

Oikea vastaus:

Suolla.

12.Meneekö karpalo pilalle pakkasessa?

Oikea vastaus:

Ei mene.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä