Tiistai 19.10.2021 (radio)

Kolmannet koronarokokotukset

Sairaanhoitaja Celeste Wanyonyi (vas.) antoi toisen koronavirusrokotteen Dumitru-Mihai Trucmelille Helsingin Messukeskuksen koronarokotuspisteessä 15. lokakuuta 2021.
Sairaanhoitaja Celeste Wanyonyi antoi toisen koronavirusrokotteen Dumitru-Mihai Trucmelille Helsingin Messukeskuksessa lokakuussa 2021. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee kolmatta koronarokotetta kaikille, jotka ovat täyttäneet 60 vuotta.

Kolmatta rokoteannosta suositellaan myös riskiryhmille.

Rokotteen saavat myös iästä riippumatta kaikki, jotka ovat laitoksissa ja hoivakodeissa.

Kolmas rokoteannos voidaan antaa, kun toisesta annoksesta on kulunut vähintään kuusi kuukautta.

Kolmannen rokoteannoksen on saanut jo aiemmin noin 77 000 ihmistä.

Sydänleikkauksien siirrot

Kirurgeja työssään sairaalassa.
HUS on joutunut siirtämään sydänleikkauksia, koska sairaalassa on niin paljon koronapotilaita. Kuva: Yle/Sofi Nordmyr

Uudellamaalla on jouduttu siirtämään sydänleikkauksia yhä enemmän. Syy on se, että koronapotilaita on sairaalassa aiempaa enemmän.

HUSin johtajaylilääkäri Jari Petäjä kertoo, että viime viikolla sydänleikkauksia siirrettiin ennätysmäärä, kaikkiaan 10.

HUSissa on koronan takia sairaalahoidossa 55 potilasta, joista tehohoidossa on 13.

HUSin tiedot kertovat, että 77 prosenttia koronapotilaista ei ole saanut koronarokotetta.

Välkky-varoitusjärjestelmä

Ilkka Pirttimaa teknologiajohtaja, InnoTrafik
Varoitusjärjelmän avulla on mahdollisuus myös alentaa nopeusrajoitusta riskiaikoina, kertoo InnoTrafikin teknologiajohtaja Ilkka Pirttimaa. Kuva: Birgitta Vuorela / Yle

Tieliikenteen eläinonnettomuuksia yritetään vähentää uuden teknologian avulla.

Välkky-varoitusjärjestelmä varoittaa riistaeläinten liikkeistä.

Välkky varoittaa valolla riskiaikana ja silloin, kun järjestelmä on havainnut eläimen. Valoa ohjataan etäohjauksella.

Myös nopeusrajoitusta voidaan alentaa silloin, kun onnettomuusriski on suuri.

Järjestelmää kokeillaan valtatiellä 19 Seinäjoen lentokentän kohdalla Etelä-Pohjanmaalla. Kokeilussa ovat mukana InnoTrafik, Ely-keskus ja Suomen Riistakeskus.

Teillä on myös tavallisia liikennemerkkejä, jotka varoittavat eläimistä. Kaikki autoilijat eivät kuitenkaan välitä niistä.

Tilastokeskus kertoo, että yksin viime vuonna tapahtui yli 14 000 riistaeläinonnettomuutta.

Riistaeläimiä ovat hirvet, peurat ja metsäkauriit.

Karpalot

Kaksi punaista karpaloa sammaleella. Ympärillä korsia. Kuva otettu 15.lokakuuta 2021 Hämeenlinnan Rengossa.
Nyt kannattaa etsiä karpaloita suolta. Kuva: Kati Turtola / Yle

Karpaloita on tänä syksynä runsaasti. Karpalo kasvaa suolla.

Karpaloa voi poimia siihen saakka, kun lumi peittää mättäät. Karpalo ei mene pilalle kylmässä. Pakkanen tekee karpalosta entistä mehukkaamman ja pehmeämmän.

Jos marjastaminen unohtuu syksyllä, karpaloita voi kerätä myös sen jälkeen, kun lumi on sulanut.

Myyntiin karpaloa kertyy vain 10 000–30 000 kiloa vuodessa.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Suuressa osassa maata sää on sateinen ja tuulinen.

Etelässä ja lännessä sataa vettä. Idässä ja pohjoisessa sataa räntää tai lunta.

Lounaassa lämpötila kohoaa yli 10 asteen, Lapissa on pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä