Tiistai 19.1.2021 (radio)


Trumpin kausi päättyy

Kansalliskaartin sotilaat partioivat kongressitalon edustalla Washingtonissa
Yhdysvalloissa valmistaudutaan presidentin vaihtumiseen. Kuva: Andrew Caballero-Reynolds / AFP

Yhdysvalloissa presidentti Donald Trumpilla on tänään viimeinen päivä presidenttinä.

Yhdysvalloissa on tapana, että viimeisenä työpäivänä vanha presidentti armahtaa paljon himisiä, jotka ovat saaneet tuomion rikoksesta.

Huomenna keskiviikkona uusi presidentti Joe Biden astuu virkaan. Trump on ilmoittanut, että hän ei osallistu seremoniaan.

Venäjän oppositiojohtaja

Aleksei Navalnyitä odotetaan Moskovassa.
Aleksei Navalnyi palasi Moskovaan sunnuntaina. Kuva: Kirill Kudryavtsev / AFP

Venäjä sanoo, että se ei aio välittää siitä, että muut maat vaativat oppositiojohtaja Aleksei Navalnyin vapauttamista.

Navalnyi määrättiin eilen 1 kuukauden tutkintavankeuteen. Venäjä syyttää Navanyia monista rikoksista.

Muut maat sanovat, että syytökset ovat keksittyjä ja että niiden avulla oppositiojohtajaa estetään toimimasta politiikassa.

Osittainen vanhuuseläke

Kolikoita vanhan ihmisen kädessä.
Moni suomalainen haluaa tehdä osittain töitä ja olla osittain eläkkeellä. Kuva: AOP


Osittainen vanhuuseläke kiinnostaa monia suomalaisia.

Osittainen vanhuuseläke tarkoittaa, että työntekijä lyhentää työviikkoa ja on muutaman päivän viikosta eläkkeellä.

Hän saa siis työstä palkkaa ja samalla eläkettä.

Viime vuonna osittaista vanhuuseläkettä haki 13 300 ihmistä. Hakijoita oli enemmän kuin edellisenä vuonna.

Suomen koronarokotteet

Koronarokotus
Lähes 56 000 suomalaista on saanut koronarokotteen. Kuva: Kari Saastamoinen/ Yle

Suomessa koronarokotteen on saanut tähän mennessä lähes 56 000 ihmistä, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Uusia koronatartuntoja on tänään todettu 217.

Kahden viikon aikana tartuntoja on raportoitu noin 3 500. Se on yhtä paljon kuin 2 edellisen viikon aikana.

Liikenne väheni koronan takia

KAsvomaskiin pukeutunut nainen kauppakeskuksessa.
Kaikki liikenne on vähentynyt korona-aikana. Kuva: Silja Viitala / Yle

Korona-aika näkyy selvästi liikennemäärissä.

Liikenne on vähentynyt teillä, junaraiteilla ja ilmassa, kertoo Suomen valtion liikenteenohjausyhtiö.

Autojen määrä väheni pääteillä noin 10 prosenttia ja junien määrä väheni 4 prosenttia.

Lentojen määrä väheni melkein 60 prosenttia.

Lisäksi laivoilla matkustajien määrä väheni ennätyksellisen paljon.

Bussi- ja junaliikenne on vähentynyt todella paljon, koska ihmiset liikkuvat nyt vähemmän.

Lunta sataa lisää

kartta

Vielä säätietoja.

Huomenna keskiviikkona maan keskiosassa sataa lunta.

Etelässä sää kylmenee vähän.

Lapissa pakkanen on 15 ja 25 asteen välillä.

Ylihuomenna torstaina sataa lisää lunta.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä