Tiistai 19.2.2019 (radio)


Poliisi tutkii vanhustenhoitoon liittyviä tapauksia

Rollaattoreja rivissä.
Poliisilla on tutkinnassa useita vanhustenhoitoon liittyviä tapauksia. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliisilla on tutkinnassa noin 30 vanhustenhoitoon liittyvää tapausta.

Rikosepäilyn syy on usein laiminlyönnistä johtuva kuolemantuottamus tai vammantuottamus. Poliisi saa ilmoituksia esimerkiksi vanhusten omaisilta.

Jos esimerkiksi palvelukoti hoitaa vanhuksia puutteellisesti, asiaa tutkii valvontaviranomainen Valvira. Poliisi ryhtyy selvittämään asiaa, jos epäillään rikosta. Laki määrää, milloin kyseessä on rikos.

Osavaltiot haastavat presidentti Trumpin oikeuteen

Donald Trump
USA:ssa 16 osavaltiota haastaa presidentti Donald Trumpin hallinnon oikeuteen. Kuva: Jim Lo Scalzo / EPA

USA:ssa 16 osavaltiota on haastanut presidentti Donald Trumpin hallinnon oikeuteen. Osavaltioiden mielestä presidentti rikkoi perustuslakia, kun hän julisti kansallisen hätätilan.

Trump yrittää hätätilan avulla saada rahat Meksikon rajalle rakennettavaan muuriin. USA:n kongressi ei viime viikolla suostunut myöntämään muurille niin paljon rahaa, kuin presidentti Trump halusi.

Viikonloppuna myös moni kansalaisjärjestö ilmoitti haastavansa Trumpin päätöksen oikeudessa.

Bernie Sanders haluaa presidenttiehdokkaaksi

Bernie Sanders
Senaattori Bernie Sanders haluaa USA:n demokraattipuolueen presidenttiehdokkaaksi. Kuva: Michael Reynolds / EPA
Senaattori Bernie Sanders haluaa USA:n demokraattipuolueen presidenttiehdokkaaksi ensi vuoden vaaleissa.

Sanders haastoi tiukasti Hillary Clintonin demokraattien esivaaleissa 3 vuotta sitten. Hän sai paljon kannatusta etenkin nuorilta. Sanders puhui esivaaleissa esimerkiksi pohjoismaisesta ilmaisesta terveydenhuollosta ja koulutuksesta.

Bernie Sanders on 77-vuotias ja hän on Vermontin osavaltion senaattori.

Kevään yhteishaku alkaa

Leipuri-kondiittoriksi opiskeleva Aili Akkanen kiittelee Espoon Omniassa lukiokurssien aikataulujen sopineen hyvin yhteen ammatilliste opintojen kanssa.
Nyt voi hakea lukioihin ja ammatilliseen koulutukseen. Kuva: Pekka Koli

Kevään yhteishaku koulutukseen alkaa tänään tiistaina. Nyt voi hakea opiskelemaan lukioon ja ammatilliseen koulutukseen.

Jos koulussa järjestetään pääsykokeet, ne ovat huhtikuussa tai toukokuussa. Koulutuspaikkoja on lähes 80 000. Paikoista yli puolet on ammatillisessa koulutuksessa ja loput lukioissa.

Opiskelemaan haetaan netissä osoitteessa opintopolku.fi.

Tuulilasinesteen alkoholipitoisuutta rajoitetaan

Sateinen tuulilasi
Suomessa ei saa pian enää myydä tuulilasin pesunestettä, jossa on paljon metanolia. Kuva: Mari Siltanen / Yle

Suomessa ei saa pian enää myydä tuulilasin pesunestettä, jossa on paljon metanolia. Kielto tulee voimaan toukokuussa.

Metanoli on myrkyllistä alkoholia. Useita ihmisiä kuolee joka vuosi, koska he juovat tuulilasin pesunestettä. Yhdestä lusikallisesta lasinpesunestettä voi tulla sokeaksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä