Tiistai 19.3.2019 (radio)

Eduskunta lopetti työnteon

Eduskuntatyöstä luopuvat kansanedustajat SDP:n Eero Heinäluoma (vas.) ja kokoomuksen Pertti Salolainen (oik.) keskustelevat SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen kanssa eduskunnan kuppilassa.
SDP:n Eero Heinäluoma ja kokoomuksen Pertti Salolainen jättävät eduskunnan. SDP:n Antti Rinne kuuntelee keskellä lähtijöiden tunnelmia. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Eduskunta eli Suomen parlamentti on päättänyt istuntokautensa eli lopettanut työnsä. Nyt on alkanut vaalitauko. Uusi eduskunta kokoontuu eduskuntavaalien jälkeen huhtikuun 24. päivä.

Moni pitkäaikainen kansanedustaja jätti nyt eduskuntatyön kokonaan. Eduskuntatyön lopettivat esimerkiksi Sirkka-Liisa Anttila, Mauri Pekkarinen, Pertti Salolainen ja Seppo Kääriäinen.

Neljän vuoden aikana eduskunta sai valmiiksi yli 900 lakia. Eduskunnassa käsiteltiin myös yli 40 lakihanketta, jotka eivät toteutuneet. Suuri osa niistä liittyi sosiaali- ja terveysuudistukseen soteen tai maakuntauudistukseen.

Työntekijät marssivat Oulussa ulos Stora Enson tehtaasta

Pääluottamusmiehen mukaan töihin saapuvat ainoastaan turvallisuudesta ja ympäristöstä vastaavat henkilöt.
Työntekijät marssivat tehtaalta ulos ja laittoivat portille lakkovahteja. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Metsäyhtiö Stora Enson Oulun-tehtaan työntekijät ovat lähteneet pois työpaikalta työntekijöiden vähentämispäätöksen takia.

Työntekijät järjestivät ulosmarssin, koska he vastustavat työpaikkojen vähennyksiä. Työntekijät ovat poissa kaksi vuorokautta.

StoraEnso kertoi eilen, että se haluaa muuttaa tehtaan toimintaa ja vähentää työntekijöitä.

Hollannin ammunnan tutkinta jatkuu

Pelastustyöntekijöitä tapahtumapaikalla.
Ampuminen raitiovaunussa on järkyttänyt ihmisiä. Kuva: Robin van Lonkhuijsen / EPA

Hollannissa tutkitaan ampumista, joka tapahtui eilen Utrechtin kaupungissa. Kolme ihmistä kuoli ja monta haavoittui, kun mies ampui ihmisiä raitiovaunussa.

Poliisi otti ampujan kiinni. Hän on kotoisin Turkista. Poliisi on pidättänyt myös kaksi muuta ihmistä tutkimuksia varten. Vielä ei tiedetä, miksi ampuminen on tapahtunut.

Poliisi selvittää, oliko ampujalla terroristinen motiivi.

Mosambikin myrskytuhot tosi suuret

Avustusjärjestö Caren välittämä ilmakuva näyttää, mikä oli tilanne Praia Novan kylässä Mosambikin keskiosissa sunnuntaina.
Myrsky on tehnyt suuria tuhoja Mosambikissa. Kuva: Josh Estey / Care / EPA

YK arvioi, että Mosambikiin Afrikassa iskenyt hirmumyrsky voi olla eteläisen maapallon pahin säätuho. YK sanoo, että katastrofi pahenee edelleen, koska alueella sataa koko ajan vettä.

Mosambikin hallitus sanoo, että jopa 100 000 ihmistä tarvitsee heti apua. Hirmumyrsky osui Mosambikiin viime viikolla. Merivesi tulvi syvälle sisämaahan ja joet tulvivat pahassa vesisateessa.

YK arvioi, että myrsky on vaikuttanut ainakin yli 2,5 miljoonan ihmisen elämään.

Tasa-arvon päivänä muistettiin Minna Canthia

Minna Canth
Minna Canth. Kuva: Museovirasto

Tänään on ollut tasa-arvon päivä. Tasa-arvon päivää vietetään Suomessa Minna Canthin syntymäpäivänä. Tänään on kulunut hänen syntymästään 175 vuotta.

Minna Canth puhui tasa-arvon puolesta ja halusi edistää esimerkiksi koulutusta. Hän oli muun muassa kirjailija, lehtinainen ja yrittäjä. Minna Canth kirjoitti näytelmiä, pienoisromaaneja ja novelleja.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä