Tiistai 19.4.2022 (radio)


Hoitoalan tilanne

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen (vas.) ja SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola huutavat iskulauseita mielenosoituksessa
Hoitajat ovat suuttuneet huonon palkan takia. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Hoitajalakko peruuntuu.

Tarkoitus oli, että 35 000 hoitajaa menee lakkoon eli lopettaa työt keskiviikkona. Nyt hoitajien järjestöt kertovat, että lakko ei ala.

Hoitajat suunnittelevat vielä kovempia toimia kuin lakko. Hoitajien järjestöt suunnittelevat, että iso joukko hoitajia lopettaa työt kokonaan eli irtisanoo itsensä.

Syynä on potilasturvallisuuslaki. Jos uusi potilasturvallisuuslaki tulee voimaan, hoitajia voidaan pakottaa työhön lakon aikana helpommin kuin nyt.

Monet hoitajat olivat lakossa jo ennen pääsiäistä.

Hoitoalan riitojen syynä on raha. Hoitajat vaativat lisää palkkaa. He sanovat myös, että hoitoalalle tarvitaan lisää työntekijöitä.

Venäjän hyökkäys Itä-Ukrainaan

Ukrainalaisia sotilaita panssaroidun kuljetusvaunun päällä. Tankin edessä tykki.
Ukrainalaiset ovat päättäneet puolustaa omaa maata. Kuva: EPA-EFE

Ukrainan sodassa on alkanut uusi vaihe. Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin mielestä uusi vaihe on sodassa tärkeä.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi arvioi, että Venäjä on aloittanut suuren hyökkäyksen Itä-Ukrainaan.

Venäjän hallussa on jo osa Itä-Ukrainasta. Nyt Venäjä haluaa ottaa Itä-Ukrainan Donbasin alueen kokonaan, presidentti Zelenskyi sanoo.

Zelenskyi sanoo myös, että Ukraina puolustautuu hyökkäystä vastaan.

Venäjän suurhyökkäystä on odotettu jo jonkin aikaa. Sotilasasiantuntijat eivät kuitenkaan ole vielä varmoja, kuinka suuri hyökkäys maanantaina alkoi.

Presidentin koronatartunta

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö Mäntyniemessä.
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Joni Tammela / Yle

Presidentti Sauli Niinistöllä on koronatartunta. Presidentti voi kuitenkin hyvin. Hän tekee nyt etätöitä.

Koronatartunnan takia presidentti Niinistön vierailu Norjaan siirtyy myöhempään aikaan. Tarkoitus oli, että Niinistö vierailee Norjassa tämän viikon loppupuoella.

Pulaa autonrenkaista

Iisalmen Euromasterin rengasasentaja Niko Jokinen vaihtaa talvirengasta pakettiautoon.
Ensi talvena voi olla vaikea saada uusia talvirenkaita. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Autojen talvirenkaista voi tulla pulaa ensi syksynä. Silloin autoilijan voi olla vaikea saada uusia talvirenkaita.

Suomen rengasliikkeisiin tulee talvirenkaita vähemmän kuin tavallisesti, koska renkaita ei enää tuoda Venäjältä.

Venäjältä ei enää osteta autonrenkaita Ukrainan sodan takia. Aikaisemmin yli puolet autonrenkaista on tullut Venäjältä.

Ensi syksynä erityisesti hyviä merkkirenkaita on vaikea saada. Tilanne näkyy myös hinnoissa. Autonrenkaat kallistuvat.

Sää

Pyöräilijöitä Kuopion Lehtoniementiellä.
Lähipäivät ovat aurinkoisia. Kuva: Keijo Salokangas / Yle

Keskiviikkona aurinko paistaa koko maassa ja sää on lämmintä. Lämpötila on +10 ja +17 asteen välillä.

Torstaina aurinkoinen ja lämmin sää jatkuu suuressa osassa maata. Vain Pohjois-Lapissa on pilvistä, ja siellä voi sataa myös vähän vettä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä