Tiistai 19.6.2018 (radio)

Jari Aarnio pääsi pois vankilasta

Jari Aarnio
Jari Aarnio Kuva: Yle

Helsingin huumepoliisin entinen päällikkö Jari Aarnio on vapautettu vankilasta.Helsingin hovioikeus päätti, että Aarnio saa odottaa hovioikeuden ratkaisua vapaana. 

Aarnio tuomittiin vuonna 2016 kymmenen vuoden vankeuteen huumerikoksista. Aarnio valitti tuomiosta hovioikeuteen. 

Hovioikeus antaa oman tuomion vasta ensi vuonna. Aarnio on ollut tutkintavankeudessa yhteensä 3 ja puoli vuotta.  

Monia ikäihmisiä voidaan huijata netissä

Hanna Laaksonen ja Maija Frantsila
Hanna Laaksonen (vas.) ja Maija Frantsi ovat innokkaita netin käyttäjiä. He eivät ole kohdanneet digimaailmassa suurempia ongelmia ja rohkaisevat muitakin ikäihmisiä verkkoon. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Ikäihmiset joutuvat yhä useammin petoksen uhreiksi. Palvelut menevät verkkoon, ja monet petokset tehdään verkossa. Huijarit käyttävät hyväksi sitä, että monet ikäihmiset ovat kokemattomia internetissä. 

Yli 65-vuotiaita petoksen uhreja on nyt 3 kertaa enemmän kuin 7 vuotta sitten. Petosten määrä on kasvanut kaikissa ikäryhmissä. 

Lieveilmiöistä huolimatta poliisi rohkaisee ikäihmisiä internetiin. Riski on pieni, kun ihminen tunnistaa vaaran paikat. Poliisi sanoo, että netissä on paljon hyvää ja että internet on nykyaikaa.  

Valepoliisit ovat tehneet monta petosta

Poliisiauto
Rikolliset esiintyivät poliiseina ja utelivat vanhuksilta pankkitunnuksia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Poliisi on tutkinut rikosten sarjaa, jossa on tehty petoksia ja ollut mukana valepoliiseja. Juttu siirtyy syyteharkintaan. Kyseessä on yhteensä yli 120 rikosta. Rikokset on tehty tänä ja viime vuonna. Uhrit ovat iäkkäitä ihmisiä eri puolilta Suomea.

Valepoliisit ovat esimerkiksi udelleet puhelimessa uhrien pankkitietoja. Poliisi sanoo, että rikokset ovat suunnitelmallisia ja ammattimaisia.Tutkinnassa on muutama pääepäilty ja kymmeniä muita epäiltyjä.  Rikoksella saatu hyöty on ollut yli 800 000 euroa. Poliisi ja pankit ovat voineet palauttaa uhreille noin 430 000 euroa.

Poliisi muistuttaa, että poliisit eivät koskaan kysy ihmisiltä pankkitilien käyttäjätunnuksia tai salasanoja. Myös sosiaalitoimi, vakuutusyhtiöt tai pankit eivät kysele tällaisia tietoja. Pankkitilien käyttäjätunnukset ja salasanat pitää säilyttää huolellisesti, eikä niitä saa antaa sivullisten tietoon. 

Ranska kieltää kännykät kouluissa

Presidentti Emmanuel Macron kumartuneena puhumaan pulpeteissa istuville pienille koululaisille.
Kännykkäkielto oli yksi presidentti Emmanuel Macronin vaalilupauksia. Kuva: Philippe Wojazer / EPA

Ranska kieltää kännykän käytön kouluissa kokonaan.

Laki tulee voimaan virallisesti syksyllä. Monessa koulussa kieltoa on jo kokeiltu.Syyskuussa kännykän saa yhä tuoda kouluun, mutta sitä ei saa käyttää edes tauolla.

Koulujen kännykkäkielto oli presidentti Emmanuel Macronin vaalilupaus. Suurimmalla osalla yläkoululaisista Ranskassa on kännykkä.  


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä