Tiistai 20.10.2020 (radio)

Seksuaalinen häirintä palvelualoilla

Tarjoilija täyttää kylmäkaappia juomilla ravintolassa.
Monet tarjoilijat kohtaavat seksuaalista häirintää. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Monet palvelualojen työntekijät kokevat seksuaalista häirintää. Häirintää kokevat esimerkiksi tarjoilijat ja kaupan myyjät. He kohtaavat paljon ihmisiä.

Esimerkiksi tarjoilijoista noin 70 prosenttia sanoo, että kohtaa töissä seksuaalista häirintää.

Seksuaalista häirintää kokee nyt aiempaa useampi palvelualojen työntekijä. Palvelualojen ammattiliitto kysyi asiaa palvelualan työntekijöiltä.

Työttömyys lisääntyy

Kypärä telineellä
Työttömyys lisääntyy. Koronatilanne on huonontanut monen firman tilannetta. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Tilastokeskus on julkaisut uuden tilaston Suomen työttömyydestä. Työttömyys lisääntyy.

Suomessa oli syyskuussa työttömänä 208 000 ihmistä. Työttömiä oli 47 000 enemmän, kuin viime vuonna syyskuussa.

Työllisiä, eli Ihmisiä, jotka ovat töissä, oli 35 000 vähemmän, kuin viime vuoden syyskuussa.

Finnair irtisanoo

Finnairin lentokonetta siirretään Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Suuri osa lentokoneista pysyy maassa. Voi kestää kauan ennen kuin matkustaminen taas lisääntyy. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Lentoyhtiö Finnair vähentää paljon työntekijöitä. Finnairissa on ollut yt-neuvottelut, koska Finnairilla menee tosi huonosti.

Finnair vähentää 700 työpaikkaa. Noin 600 ihmisen työ loppuu Suomessa ja noin 100 ihmisen työ ulkomailla. Lisäksi Finnair jatkaa henkilöstön lomautuksia.

Lentoyhtiöllä menee huonosti, koska matkustaminen on vähentynyt tosi paljon.

Ravintoloiden rajoitukset

Ravintola Yuca Rovaniemellä.
Rajoituksia kohdistetaan yökerhoihin ja baareihih, eli sellaisiin ravintoloihin, joissa koronavirus helpommin tartuu. Kuva: Pekka Viinikka / Yle

Ravintoloiden koronarajoituksia muutetaan. Ruokaravintolat ja kahvilat saavat marraskuusta lähtien ottaa enemmän asiakkaita kuin yökerhot ja baarit.

Yökerhot ja baarit saavat ottaa asiakkaita 50 prosenttia niiden paikkamäärästä. Ruokaravintolat ja kahvilat saavat ottaa asiakkaita 75 prosenttia niiden paikkamäärästä.

Rajoituksia kohdistetaan sinne, missä koronavirus helpommin tarttuu.

Eduskuntaan maskisuositus

Kasvomaskeihin pukeutuneet ministerit Anna-Maja Henriksson, Sanna Marin, Matti Vanhanen, Annika Saarikko, Krista Kiuru, Maria Ohisalo ja Li Andersson eduskunnan kyselytunnilla Helsingissä.
Eduskuntaan tuli maskisuositus. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Eduskuntaan tulee maskisuositus. Kansanesustajien ja työntekijöiden pitää käyttää kasvomaskia yhteisissä tiloissa.

Työhuoneissa tai huoneissa, joissa ollaan yksin, maskia ei tarvitse käyttää.

Eduskunnassa tehdään myös paljon töitä etänä. Esimerkisi keskiviikkona valiokunnat kuulevat pääministeri Sanna Marinia etäyhteydellä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä