Tiistai 20.4.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä firma aikoo sulkea Veitsiluodon tehtaan?

Oikea vastaus:

Stora Enso.

2.Missä Veitsiluodon tehdas sijaitsee?

Oikea vastaus:

Suomessa Kemissä.

3.Kuinka monta työpaikkaa Veitsiluodossa menetetään?

Oikea vastaus:

670.

4.Missä muussa maassa Stroa Enso lakkauttaa tehtaan?

Oikea vastaus:

Ruotsissa.

5.Millaiseen tuotantoon Stora Enso aikoo keskittyä?

Oikea vastaus:

Pakkauksiin, rakentamisratkaisuihin ja biomateriaaleihin.

6.Missä on tehty tappo, jonka tekijät ovat alaikäisiä?

Oikea vastaus:

Helsingin rautatieasemalla.

7.Kuka päätti verottajan toiminnasta?

Oikea vastaus:

Helsingin hallinto-oikeus.

8.Kuinka monta ihmistä pyysi poistamaan nimensä listalta?

Oikea vastaus:

4600.

9.Mikä on Manta ja missä se sijaitsee?

Oikea vastaus:

Havis Amandan patsas eli Manta sijaitsee Helsingin Kauppatorin laidalla.

10.Mikä on Hanken Svenska Handelshögskolan?

Oikea vastaus:

Ruotsinkielinen kauppakorkeakoulu.

11.Mitä Manta sai lakin lisäksi?

Oikea vastaus:

Kasvomaskin.

12.Koska Manta yleensä lakitetaan?

Oikea vastaus:

Vappuaattona.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä