Tiistai 20.4.2021 (radio)

Stora Enso lakkauttaa Veitsiluodon paperitehtaan

Paperirullia Veitsiluodon tehtaan sisätiloissa.
Veitsiluodon tehdas. Kuva: Pirkko Kukko-Liedes / Yle

Metsäjätti Stora Enso vähentää rajusti paperituotantoa. Firma aikoo sulkea Suomessa Veitsiluodon tehtaan Kemissä.

Ruotsissa aiotaan sulkea Kvarnsvedenin tehdas. Paperin kysyntä on heikkoa, ja molemmat tehtaat tuottavat tappiota.

Veitsiluodossa katoaa 670 työpaikkaa ja Ruotsissa 440 työpaikkaa.

Veitsiluodon tehdas on maailman pohjoisin paperitehdas. Se on myös yksi Euroopan suurimmista paperi- ja kartonkitehtaista. Se on toiminut lähes 100 vuotta.

Stora Enso aikoo keskittyä pakkauksiin, rakentamisratkaisuihin ja biomateriaaleihin.

Pääministeri Sanna Marin on luvannut, että hallitus tukee työntekijöitä ja Kemin alueen taloutta.

Paperiliitto sanoo, että sulkeminen ja irtisanomismäärä ovat teollisuusalan historian suurimmat.

Alaikäiset epäiltynä taposta

Helsingin päärautatieasema.
Helsingin päärautatieasema. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Poliisi epäilee useita alaikäisiä taposta Helsingissä. 24-vuotias uhri kuoli Helsingin päärautatieasemalla maanantai-iltana.

Asemalla oli noin 10 ihmisen joukkotappelu, jonka seurauksena yksi ihminen kuoli.

Uhri menehtyi puukotukseen tapahtumapaikalla.

Poliisi tavoitti osan epäillyistä heti tapahtuneen jälkeen. Kaikki epäillyt ovat alaikäisiä.

Verottajan tietopimitys oli vastoin lakia

Veroviraston logo.
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Verottajan päätös pimittää tietoja suurituloisten verotuslistasta on laiton. Asiasta päätti Helsingin hallinto-oikeus.

Verottajan täytyy kertoa, ketkä ovat pyytäneet omien verotietojen poistoa suurituloisimpien listalta.

Viime vuonna 4 600 ihmistä pyysi poistamaan tietoja listalta. He vetosivat tietosuoja-asetukseen.

Yle ja muut mediat valittivat verottajan salauspäätöksestä. Verohallinto ei kuitenkaan suostunut kertomaan medialle, ketkä pyysivät nimiä pois.

Manta lakitettiin jo

Svenska handelhögskolans studentkår pesi ja lakitti Havis Amanda -patsaan 20. húhtikuuta.
Manta lakitettiin tänä vuonna jo ennen vappua. Kuva: Silja Viitala / Yle

Havis Amandan patsas eli Manta on jo saanut ylioppilaslakin. Manta sijaitsee Helsingin Kauppatorin laidalla.

Lakitusvuorossa olivat Hanken Svenska Handelshögskolanin eli ruotsinkielisen kauppakorkeakoulun ylioppilaskunta. Manta sai lakituksessa myös kasvomaskin.

Perinteisesti Manta lakitetaan vappuaattona ja lakitusta seuraa satoja ihmisiä.

Viime vappuna patsas lakitettiin virtuaalisesti koronapandemian vuoksi. Patsas myös peitettiin vaneriaidalla. Tänäkin vuonna patsas viettää vappua turvassa aitojen sisällä.

Yli 100-vuotiasta Mantaa halutaan suojata liian kovalta käsittelyltä.

Svenska handelhögskolans studentkår pesee Havis Amandaa.
Manta pestään ennen lakitusta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä