Tiistai 20.7.2021
Asuntorakentaminen
Suomessa rakennetaan nyt paljon asuntoja.
Asuntorakentamisen kuutiomäärä kasvoi maalis-toukokuussa 20 prosenttia.
Uusia asuntoja alettiin rakentaa 45 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
Rakennusluvan sai 13 000 asuntoa. Määrä oli 23 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
Sisävesistöjen kunto
Suomen sisävesistöt eli järvet ja joet ovat hyvässä kunnossa, kertoo EU-maiden vertailu.
Suomen ympäristökeskus sanoo, että ilmastonmuutos luo kuitenkin riskejä.
Vesien ekosysteemi on herkkä lämpötilan nousulle. Lämpeneminen voi aiheuttaa vieraslajien leviämistä Suomen vesiin.
Myös kylmän veden kalalajien kannat voivat kärsiä. Näitä lajeja ovat esimerkiksi lohikalat ja muikku.
Nuuska
Tulli on paljastanut laajan nuuskan levityksen Turun seudulla.
Nuuskan myynnistä epäilty otettiin kiinni toukokuussa kotietsinnässä. Epäilty on hankkinut nuuskaa pääasiassa muilta ihmisiltä Suomessa.
Tullin mukaan nuuskaa on levitetty vuoden aikana yli 300 kiloa. Ostajia on ollut ainakin 150.
Tapauksen tutkintanimike on törkeä veropetos.
Nuuskan ostaminen Suomessa on laissa kielletty.
Biokaasu raskaassa liikenteessä
Biokaasun käyttö keskittyy raskaaseen liikenteeseen. Biokaasua käytetään yhä enemmän kuorma-autoissa ja busseissa.
Elintarvikefirma Valio ja energiafirma St1 alkavat tuottaa yhdessä biokaasua. Se tehdään nesteeksi maitotilojen eläinten lannasta.
Lantabiokaasulla aiotaan vähentää liikenteen ja maidontuotannon päästöjä eli ympäristöhaittoja.
Valio ja St1 perustavat yhteisen firman. Se voi tuottaa ehkä kolmasosan liikenteen biokaasusta vuosikymmenen vaihteessa.
Tavoite on, että Valion ajoneuvot käyttävät biokaasua ja maitotilat saavat lisätuloja.
Kuorma-auto voi kulkea biokaasulla noin 1000 kilometriä.
Biokaasu ei suoraan sovellu henkilöautoihin, jotka käyttävät kaasua.
Ruotsin maahanmuuttolait
Ruotsin lait maahanmuutosta tiukkenivat tänään. Ruotsi alkaa myöntää pääasiassa tilapäisiä oleskelulupia.
Vain kiintiöpakolaisille myönnetään suoraan pysyvä oleskelulupa, ja senkin ehtoja kiristetään.
Vakituista oleskelulupaa voi hakea 3 vuoden kuluttua. Ehtoihin lisätään myöhemmin vaatimus ruotsin kielen ja yhteiskunnan osaamisesta.
Oikeistopuolueet äänestivät vastaan. Ne kritisoivat lievennystä lakiin. Ruotsiin on mahdollista jäädä, jos sille on erityisen painava humanitaarinen syy.