Tiistai 20.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Asuntorakentaminen

Uutta kerrostaloa rakennetaan.
Uutta kerrostaloa rakennetaan. Kuva: Petri Kuikka / Yle

Suomessa rakennetaan nyt paljon asuntoja.

Asuntorakentamisen kuutiomäärä kasvoi maalis-toukokuussa 20 prosenttia.

Uusia asuntoja alettiin rakentaa 45 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Rakennusluvan sai 13 000 asuntoa. Määrä oli 23 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Sisävesistöjen kunto

Järvi tulvii rantamaille.
Ilmaston lämpeneminen vaikuttaa myös järviin ja jokiin. Kuva: Virpi Kukkonen

Suomen sisävesistöt eli järvet ja joet ovat hyvässä kunnossa, kertoo EU-maiden vertailu.

Suomen ympäristökeskus sanoo, että ilmastonmuutos luo kuitenkin riskejä.

Vesien ekosysteemi on herkkä lämpötilan nousulle. Lämpeneminen voi aiheuttaa vieraslajien leviämistä Suomen vesiin.

Myös kylmän veden kalalajien kannat voivat kärsiä. Näitä lajeja ovat esimerkiksi lohikalat ja muikku.

Nuuska

Nuuskapurkkeja
Nuuskapurkkeja. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Tulli on paljastanut laajan nuuskan levityksen Turun seudulla.

Nuuskan myynnistä epäilty otettiin kiinni toukokuussa kotietsinnässä. Epäilty on hankkinut nuuskaa pääasiassa muilta ihmisiltä Suomessa.

Tullin mukaan nuuskaa on levitetty vuoden aikana yli 300 kiloa. Ostajia on ollut ainakin 150.

Tapauksen tutkintanimike on törkeä veropetos.

Nuuskan ostaminen Suomessa on laissa kielletty.

Biokaasu raskaassa liikenteessä

Vihreä säiliö sisältää biokaasua.
Tässä säiliössä syntyy biokaasua. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Biokaasun käyttö keskittyy raskaaseen liikenteeseen. Biokaasua käytetään yhä enemmän kuorma-autoissa ja busseissa.

Elintarvikefirma Valio ja energiafirma St1 alkavat tuottaa yhdessä biokaasua. Se tehdään nesteeksi maitotilojen eläinten lannasta.

Lantabiokaasulla aiotaan vähentää liikenteen ja maidontuotannon päästöjä eli ympäristöhaittoja.

Valio ja St1 perustavat yhteisen firman. Se voi tuottaa ehkä kolmasosan liikenteen biokaasusta vuosikymmenen vaihteessa.

Tavoite on, että Valion ajoneuvot käyttävät biokaasua ja maitotilat saavat lisätuloja.

Kuorma-auto voi kulkea biokaasulla noin 1000 kilometriä.

Biokaasu ei suoraan sovellu henkilöautoihin, jotka käyttävät kaasua.

Ruotsin maahanmuuttolait

Tukholman Sergelin tori, jossa on vähän ihmisiä kesäiltana
Tänään tiistaina voimaantuleva uusi lainsäädäntö vaikuttaa kaikkiin Ruotsin maahanmuuttoviraston käsittelemiin lupa-asioihin. Kuva: Daniel Ivarsson

Ruotsin lait maahanmuutosta tiukkenivat tänään. Ruotsi alkaa myöntää pääasiassa tilapäisiä oleskelulupia.

Vain kiintiöpakolaisille myönnetään suoraan pysyvä oleskelulupa, ja senkin ehtoja kiristetään.

Vakituista oleskelulupaa voi hakea 3 vuoden kuluttua. Ehtoihin lisätään myöhemmin vaatimus ruotsin kielen ja yhteiskunnan osaamisesta.

Oikeistopuolueet äänestivät vastaan. Ne kritisoivat lievennystä lakiin. Ruotsiin on mahdollista jäädä, jos sille on erityisen painava humanitaarinen syy.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä