Tiistai 20.8.2019 (radio)

Nuorten yksinäisyys

Nainen kulkee Aurajoen rantaa Turussa.
Yksinäisyys voi lisätä nukahtamisvaikeuksia ja hermostuneisuutta. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Monet nuoret ovat yksinäisiä. Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa huomattiin, että peruskoulun 9. luokalla yksinäisyyttä tuntee useampi oppilas, kuin 7. luokalla.

9. luokan oppilaista 20 prosenttia sanoo, että on yksinäinen.

7. luokan oppilaista yksinäisyyttä tuntee 14 prosenttia.

Tytöt tuntevat yksinäisyyttä enemmän kuin pojat.

Yksinäiset koululaiset ovat myös hermostuneita, kokevat kipuoireita ja heillä on nukahtamisvaikeuksia enemmän kuin muilla koululaisilla.

Työllisyys

kädet näppiksellä
Työllisyyden kasvu on pysähtynyt. Kuva: Ilmari Fabritius / Yle

Työllisyys ei ole parantunut niin hyvin, kuin hallitus haluaa.

Työssä kävi heinäkuussa vain vähän enemmän ihmisiä, kuin viime vuonna heinäkuussa. Asiantuntija sanoo, että työllisyyden parantuminen on pysähtynyt alkuvuonna.

Työllisyysasteen trendi oli heinäkuussa 72,4 prosenttia. Hallitus haluaa, että työllisyysaste nousee 75 prosenttiin.

Alkoholin tuonti Virosta

Juomakärry satamassa.
Viro laski alkoholiveroa heinäkuun alussa. Kuva: Yle

Suomalaiset tuovat alkoholia Virosta Suomeen enemmän kuin ennen.

Suomalaiset toivat alkoholia Virosta Suomeen heinäkuussa yhteensä noin 4,7 miljoonaa litraa. Se on 1,4 miljoonaa litraa enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa.

Alkoholin tuonti on kasvanut, koska Virossa alkoholi on nyt halvempaa kuin ennen. Viro laski alkoholin veroa heinäkuun alussa 25 prosenttia.

Putinin vierailu

Venäjän presidentti Vladimir Putin kommentoi Ukraina-asiaa Pekingissä Uusi silkkitie -kokouksen päätöspäivänä lauantaina.
Putin vierailee Helsingissä keskiviikkona. Kuva: Sergei Ilinitski / EPA

Poliisi sanoo, että huomenna keskiviikkona kannattaa käyttää julkista liikennettä, jos haluaa mennä Helsingin keskustaan. Kannattaa myös varata aikaa liikkumiseen.

Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee keskiviikkona Helsingissä. Muu liikenne voi välillä joutua odottamaan, kun Putinin auto liikkuu keskustassa.

Putinin vierailun takia myös Kauppatori on keskiviikkona kiinni koko päivän.

Viljojen puinti

Ohrapelto syksyllä
Myös ohraa puidaan nyt. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Sateet ja välillä kylmä sää ovat hidastaneet viljasadon keräämistä eli puintia. Maan eteläosissa ruis on kohta kerätty, mutta Keski-Suomessa rukiin puinti alkaa tällä viikolla. Myös vehnää puidaan nyt.

Ruis- ja vehnäsato on tänä vuonna melko hyvä. Joillakin alueilla on ollut kuivaa ja vilja on kasvanut huonosti.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä