Tiistai 20.8.2019 (radio)

Nuorten yksinäisyys

Nainen kulkee Aurajoen rantaa Turussa.
Yksinäisyys voi lisätä nukahtamisvaikeuksia ja hermostuneisuutta. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Monet nuoret ovat yksinäisiä. Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa huomattiin, että peruskoulun 9. luokalla yksinäisyyttä tuntee useampi oppilas, kuin 7. luokalla.

9. luokan oppilaista 20 prosenttia sanoo, että on yksinäinen.

7. luokan oppilaista yksinäisyyttä tuntee 14 prosenttia.

Tytöt tuntevat yksinäisyyttä enemmän kuin pojat.

Yksinäiset koululaiset ovat myös hermostuneita, kokevat kipuoireita ja heillä on nukahtamisvaikeuksia enemmän kuin muilla koululaisilla.

Työllisyys

kädet näppiksellä
Työllisyyden kasvu on pysähtynyt. Kuva: Ilmari Fabritius / Yle

Työllisyys ei ole parantunut niin hyvin, kuin hallitus haluaa.

Työssä kävi heinäkuussa vain vähän enemmän ihmisiä, kuin viime vuonna heinäkuussa. Asiantuntija sanoo, että työllisyyden parantuminen on pysähtynyt alkuvuonna.

Työllisyysasteen trendi oli heinäkuussa 72,4 prosenttia. Hallitus haluaa, että työllisyysaste nousee 75 prosenttiin.

Alkoholin tuonti Virosta

Juomakärry satamassa.
Viro laski alkoholiveroa heinäkuun alussa. Kuva: Yle

Suomalaiset tuovat alkoholia Virosta Suomeen enemmän kuin ennen.

Suomalaiset toivat alkoholia Virosta Suomeen heinäkuussa yhteensä noin 4,7 miljoonaa litraa. Se on 1,4 miljoonaa litraa enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa.

Alkoholin tuonti on kasvanut, koska Virossa alkoholi on nyt halvempaa kuin ennen. Viro laski alkoholin veroa heinäkuun alussa 25 prosenttia.

Putinin vierailu

Venäjän presidentti Vladimir Putin kommentoi Ukraina-asiaa Pekingissä Uusi silkkitie -kokouksen päätöspäivänä lauantaina.
Putin vierailee Helsingissä keskiviikkona. Kuva: Sergei Ilinitski / EPA

Poliisi sanoo, että huomenna keskiviikkona kannattaa käyttää julkista liikennettä, jos haluaa mennä Helsingin keskustaan. Kannattaa myös varata aikaa liikkumiseen.

Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee keskiviikkona Helsingissä. Muu liikenne voi välillä joutua odottamaan, kun Putinin auto liikkuu keskustassa.

Putinin vierailun takia myös Kauppatori on keskiviikkona kiinni koko päivän.

Viljojen puinti

Ohrapelto syksyllä
Myös ohraa puidaan nyt. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Sateet ja välillä kylmä sää ovat hidastaneet viljasadon keräämistä eli puintia. Maan eteläosissa ruis on kohta kerätty, mutta Keski-Suomessa rukiin puinti alkaa tällä viikolla. Myös vehnää puidaan nyt.

Ruis- ja vehnäsato on tänä vuonna melko hyvä. Joillakin alueilla on ollut kuivaa ja vilja on kasvanut huonosti.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä