Tiistai 20.9.2022 (radio)

Budjetin käsittely

Keltainen budjettikirja kansanedustajan pöydällä eduskunnan istuntosalissa.
Eduskunta käsittelee budjettia melkein koko syksyn. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Eduskunta on aloittanut ensi vuoden budjetin käsittelyn. Hallituksen budjettiesitys on yli 8 miljardia euroa alijäämäinen eli valtiolta kuluu rahaa enemmän kuin valtiolle tulee rahaa.

Valtion menot ovat ensi vuonna noin 15 miljardia euroa suuremmat kuin tänä vuonna. Iso syy on se, että sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitus siirtyy kunnilta valtiolle. Myös puolustusmenot kasvavat.

Eduskunta käsittelee budjettia melkein koko syksyn.

Vasemmistoliiton äänestyskäyttäytyminen

Bild på riksdagens rösningstavla, med 109 Ja-röster, 38 Nej-röster, 1 tom röst och 51 frånvarande.
Potilasturvallisuuslaki hyväksyttiin äänestystuloksella 109-38. Kuva: Lehtikuva

Vasemmistoliiton kansanedustajien äänestyskäyttäytyminen huonontaa vasemmistoliiton välejä muihin puolueisiin.

5 vasemmistoliiton kansanedustajaa äänesti maanantaina potilasturvalakia vastaan. Siksi muut hallituspuolueet ovat vihaisia vasemmistoliitolle. Esimerkiksi SDP ja RKP vaativat, että sovituista asioista pidetään kiinni hallituksessa.

Myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmän johto on vihainen, että osa puolueen kansanedustajista ei noudattanut puolueen linjaa äänestyksessä. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä käsittelee asiaa kokouksessa torstaina.

Virhe passilähetyksissä

Monta passia rivissä
Postituskone ehti pakata yli 500 passia väärin. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Poliisin passilähetyksissä on tapahtunut virhe. Poliisi on lähettänyt yli 500 suomalaiselle väärän henkilön passin.

Syy on virhe postituskoneen käytössä. Postituskone on pakannut passeja väärien ihmisten kirjekuoriin.

Noin 100 ihmistä ehti saada väärän ihmisen passin. Virhe huomattiin ja loput 400 passia poliisi kutsuu takaisin. Ne lähetetään uudestaan oikeille vastaanottajille.

Perunasato

Perunoita laatikoissa perunapellolla
Sateet ovat huonontaneet perunasatoa varsinki Pohjanmaan alueella. Kuva: Vesa Grekula / Yle

Perunasato on huonompi kuin odotettiin. Perunan sato on paikon jopa 30 prosenttia viime syksyä pienempi. Näin kertoo maatalouden asiantuntijaorganisaatio ProAgria.

Perunasadosta piti tulla hyvä. Elokuussa ja syyskuussa on kuitenkin satanut paljon erityisesti Pohjanmaalla.

Sade on huonontanut perunan kasvua.

Vesa-Matti Loiri

Mustavalkokuva Vesa-Matti Loirista 70-vuotisjuhlassaan lavalla mikrofonin takana.
Vesa-Matti Loiri (4. 1. 1945 – 10.8.2022) oli monipuolinen näyttelijä ja muusikko. Kuva: Jarno Kuusinen / All Over Press

Taiteilija Vesa-Matti Loiri on haudattu. Loirin siunaustilaisuus järjestettiin tiistaina iltapäivällä Johanneksenkirkossa Helsingissä. Siunauksen toimitti piispa Teemu Laajasalo.

Hautajaisiin oli kutsuttu monia muusikoita ja urheilijoita. Myös presidentti Sauli Niinistön puoliso Jenni Haukio osallistui Vesa-Matti Loirin hautajaisiin.

Pääministeri Sanna Marin ja tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen laskivat valtioneuvoston seppeleen.

Sää

Tiistain sääkartta.
Keskiviikkona on poutaista.

Keskiviikkona sää on poutainen eli ei sada. Lännessä paistaa aurinko, idässä ja pohjoisessa on pilvistä. Lämpötila on enimmäkseen yli 10 astetta. Pohjoisessa alle 10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä