Tiistai 2.10.2018 (radio)


Poliisijohtajat oikeudessa

Entinen poliisiylijohtaja Mikko Paatero (edessä oik.) ja asianajaja Jarkko Jaatela, Helsingin eläköitynyt poliisikomentaja Jukka Riikonen (takana oik.), Helsingin poliisin virasta pidätetty päällikkö Lasse Aapio (takana 2. oik.) ja Helsingin huumepoliisin entinen päällikkö Jari Aarnio (takana 4. vas.) Helsingin käräjäoikeudessa 2. lokakuuta.
Poliisijohtajia oikeudessa. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Helsingissä on alkanut epätavallinen oikeudenkäynti. Oikeudessa syytetään 5 poliisijohtajaa. Osa heistä ei ole enää virassa.

Syyttäjä vaatii, että poliisijohtajat saavat rangaistuksen virkarikoksista. Syyttäjän mielestä poliisijohtajat eivät valvoneet tarpeeksi hyvin, miten poliisi käytti tietolähteitä. Monet poliisin tietolähteet ovat rikollisia, jotka antavat poliisille tietoja rikoksista.

Poliisijohtajat sanovat, että he eivät ole tehneet virkarikoksia.

Indonesian uhrit

Pelastustyöntekijät etsivät raunioista uhreja Palun kaupungissa Sulawesin saarella tiistaina.
Pelastustyöntekijät etsivät ihmisiä talojen raunioista. Kuva: Hotli Simanjuntak / EPA

Indonesiassa on löydetty lisää maanjäristyksen ja tsunamin uhreja. Kuolleita on jo yli 1200.

Kuolleiden määrä voi vielä kasvaa. Pelastustyöntekijät eivät ole vielä päässeet kaikille maanjäristysalueille.

Maanjäristys oli perjantaina Sulawesin saarella, joka on osa Indonesiaa. Maanjäristys aiheutti myös tsunamin, jonka aallot olivat jopa 6 metriä korkeita.

Koulupojan kuolema

Move testi
Move-testi mittaa lasten kuntoa. Kuva: Aatu Itkonen/Yle

Koulupojan kuolema Move-testin jälkeen on saanut selityksen.

Poika kuoli testin jälkeen, koska hänellä oli harvinainen sairaus. Pojalla oli sairaus syntymästä lähtien. Pojan perhe ei tiennyt sairaudesta.

Poika oli 13-vuotias. Hän sai sairauskohtauksen koulun Move-testin jälkeen. Testi mittaa lasten kuntoa. Poika kuoli sairaalassa.

Lakkopäivä

Paistettuja Saarioisten maksalaatikkoja tehtaan tuotantolinjalla.
Osa ruokatehtaista pysähtyy keskiviikkona. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Keskiviikko on lakkopäivä. Monet työntekijät eivät tee keskiviikkona työtä, koska he vastustavat hallituksen suunnitelmaa. Hallitus aikoo helpottaa työntekijöiden irtisanomista pienissä firmoissa.

Lakko näkyy monella tavalla. Se esimerkiksi pysäyttää tehtaita. Lakko näkyy myös kaupoissa, koska osa tuotteista voi loppua.

Lisäksi on hyvä muistaa, että kaikkia bussi-, metro- ja raitiovaunuvuoroja ei ehkä pystytä ajamaan.

Asioilla-sarja

Nuori nainen avokonttorissa.
Nasib Naseri on tukinut virastojen selkokielistä palvelua. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Selkouutisten uusi Asioilla-sarja tutkii, saako virastoissa palvelua selkokielellä. Selkokielinen palvelu on tärkeää, että kaikki asiakkaat voivat asioida itsenäisesti.

Asioilla-sarja testaa selkokielistä palvelua monessa eri virastossa. Sarjan osat voi katsoa selkouutisten nettisivuilta ja Yle Areenasta. Sarjan toimittaa Nasib Naseri.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä