Tiistai 2.11.2021 (radio)

YK:n ilmastokokous

Ilmastokokouksen osallistujia Glasgow'n ilmastokokouksessa.
Ilmastokokouksen osallistujia Glasgow'n ilmastokokouksessa. Kuva: Dominika Zarzycka/NurPhoto/Shutterstock/All Over Press

YK:n ilmastokokous on sopinut metsien säilyttämisestä. Yli 100 maata on sopinut, että metsien hävittäminen lopetetaan vuoteen 2030 mennessä.

Sopimuksessa ovat mukana isot maat, esimerkiksi Brasilia, Venäjä, Kiina ja USA. Myös Suomi on mukana sopimuksessa.

Metsät estävät ilmaston lämpenemistä, koska metsät sitovat ilmasta hiilidioksidia. Siksi YK:n ilmastokokous on sopinut metsien säilyttämisestä.

Suomen energiatuotanto

Reposaaren tuulipuiston tuulivoimaloita.
Tuulivoimaloita Reposaaressa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa tuotetaan aiempaa enemmän energiaa uusiutuvista energianlähteistä. Tilastokeskus sanoo, että viime vuonna Suomen sähköstä jo yli puolet tehtiin uusiutuvilla energianlähteillä.

Uusiutuvia energianlähteitä ovat esimerkiksi vesivoima, tuulivoima ja puu.

Vesivoimaa ja tuulivoimaa käytettiin Suomessa paljon aiempaa enemmän. Puuta käytettiin aiempaa vähemmän.

Autojen sähkölataus

Sähköautojen latauspiste
Ssähköauto latautuu latauspisteessä. Kuva: Seppo Ahava / Yle

Monissa taloyhtiöissä rakennetaan latauspisteitä sähköautoille. Kiinteistöliitto on kysynyt asiaa taloyhtiöiltä.

Yli 40 prosenttia taloyhtiöistä sanoo, että aikoo rakentaa latauspisteitä 5 vuoden kuluessa. Noin 15 prosenttia taloyhtiöistä on jo rakentanut latauspisteitä sähköautoille.

Valtio tukee latauspisteiden rakentamista. Tarkoitus on, että sähköautoille saadaan Suomessa paljon latauspisteitä. Myös sähköautojen myynti on lisääntynyt tänä vuonna.

Koronatilanne

Skyltar som det står corona provtagning och corona vaccinering på.
Koronatartuntoja tulee edelleen melko paljon. Kuva: Yle/ Isabella Lindell

Suomessa on raportoitu tiistaina yli 800 uutta koronatartuntaa. Uusia koronakuolemia on raportoitu 3.

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos sanoo, että koronataudin ilmaantuvuus on laskenut vain vähän. 2 viikon aikana uusia tartuntoja on ollut lähes 7 700. Määrä on noin 50 vähemmän kuin edellisen 2 viikon aikana.

Rokotettujen määrä nousee hitaasti. Molemmat 2 koronarokotusta on saanut noin 79 prosenttia yli 12-vuotiaista suomalaisista.

Sää

Keskiviikon sääkartta.
Keskiviikkona tulee sateita.

Keskiviikkona on pilvistä. Aamulla maan eteläosissa sataa vettä. Päivällä myös muualla Suomessa voi tulla yksittäisiä sateita. Lämpötila on +1 ja +7 asteen välillä.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä