Tiistai 2.1.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monella ihmisellä Suomessa on vaikeuksia hoitaa asioita sähköisesti?

Oikea vastaus:

Miljoonalla.

2.Kuinka moni yli 65-vuotias ei käytä nettiä?

Oikea vastaus:

Noin puoli miljoonaa ei käytä nettiä.

3.Onko digimurros jo ohi?

Oikea vastaus:

Ei. Tutkija arvioi, että ongelmat vaivaavat ihmisiä vielä vuosikymmeniä.

4.Kuinka suuri osa suomalaisista pitää ilmastonmuutosta erittäin vakavana tai vakavana ongelmana?

Oikea vastaus:

90 prosenttia.

5.Mitkä asiat vaikuttavat huoleen? Kirjoita 4 asiaa.

Oikea vastaus:

Huoleen vaikuttavat korkea koulutus, luottamus tieteeseen, vahva luontosuhde ja talouskriisin helpottuminen.

6.Millaisia sairauksia HIFU-laitteella voidaan parantaa?

Oikea vastaus:

Laitteella voidaan parantaa kasvaimia.

7.Kuinka monta HIFU-laitetta on Suomessa?

Oikea vastaus:

Niitä on yksi.

8.Kuinka paljon laitteita on maailmalla?

Oikea vastaus:

Niitä on yli 200.

9.Miksi Lappiin viedään paljon ruokaa?

Oikea vastaus:

Syy ovat turistien erilaiset ruokakulttuurit.

10.Kuinka paljon tukkukuljetusten määrä on lisääntynyt viime vuosina?

Oikea vastaus:

Määrä on lisääntynyt kolmanneksen.

11.Ketkä määräävät, mitä turistit matkalla syövät?

Oikea vastaus:

Sen määräävät matkanjärjestäjät.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä