Tiistai 2.1.2018 (radio)


Miljoona suomalaista on pudonnut digikelkasta

tietokone ja paperikuitteja
Kuva: Chameleons Eye / AOP

Suomessa on ainakin miljoona ihmistä, joiden on vaikea hoitaa asioita sähköisesti.

Ikäihmisten lisäksi joukkoon kuuluu myös paljon nuoria. Suomessa on 250 000 syrjäytynyttä nuorta aikuista, jotka kärsivät kieliongelmista. Yhtä paljon on niitä, joilla on jokin fyysinen este tai vamma. Tilastokeskus kertoo, että noin puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta ei käytä nettiä.

Aina terveys ja nuoruus eivät auta. Esimerkiksi lapsella voi olla kännykkä, jolla on mahdollista ostaa lippu lähijunaan. Ilman verkkopankkitiliä tai luottotiliä hän ei silti voi ostaa lippua.

Tutkija arvioi, että digimurroksen ongelmat vaivaavat ihmisiä vielä vuosikymmeniä.

Suomalaiset ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta

Infografiikka
Kuva: Taloustutkimus, Harri Vähäkangas / Yle

Suomalaiset ovat entistä enemmän huolissaan ilmastonmuutoksesta. Noin 90 prosenttia sanoo, että ilmastonmuutos on erittäin vakava tai melko vakava ongelma.

Huoleen vaikuttavat muun muassa suomalaisten korkea koulutus ja luottamus tieteeseen. Lisäksi suomalaisten suhde luontoon on vahva.

Suomalaisten huoli ilmastosta on kasvanut, kun talouskriisi on alkanut helpottua.

Kasvaimiin on uusi hoitomuoto

Fyysikko Teija Sainio Hifu-laitteen ääressä.
Fyysikko Teija Sainio esittelee Hifu-laitetta. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Suomessa on otettu käyttöön uusi menetelmä kasvainten hoidossa. Menetelmän nimi on HIFU.

Siinä kasvaimet hoidetaan ultraäänellä ilman kirurgiaa tai sädehoitoa. Hoidossa potilas makaa HIFU-laitteen päällä ja hänet työnnetään magneettikuvaukseen. HIFU-hoidossa ultraäänen energia siirtyy kasvaimeen. Kun lämpötila nousee tarpeeksi, kudos menee kuolioon ja kasvain poistuu vähitellen.

Suomen ainoa HIFU-laite on Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Siellä on ollut hoidossa noin 40 potilasta. Tulevaisuudessa voidaan hoitaa muun muassa aivoja. Maailmalla HIFU-laitteita on yli 200. Niillä on tehty noin 20 000 hoitoa.

Ultraäänihoito ei syrjäytä sädehoitoa, vaan molempia hoitomuotoja voidaan käyttää rinnakkain.

Ruokaa matkaa turisteille pohjoiseen

Ruokaa otetaan buffet-linjastolta lautaselle.
Kuva: Wasim Khuzam / Yle

Lapin matkailu näkyy ruokakuljetuksissa maanteillä. Turistien erilaiset ruokakulttuurit ovat lisänneet elintarvikekuljetuksia pohjoisen maanteillä.

Tukkukuljetukset ovat lisääntyneet kolmanneksen muutaman viime vuoden aikana. Esimerkiksi briteille pitää tarjota brittiruokaa ja aasialaisille heille tuttua ruokaa.

Lapissa monet ihmettelevät turisteja, jotka matkustavat eksoottiseen paikkaan mutta haluavat syödä vain oman kulttuurin ruokia. Matkanjärjestäjät määräävät ruokalistan ja yrittävät pitää sillä myös hinnan kohtuullisena.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä