Tiistai 21.2.2017 (radio)

Liukkaus yllätti sairaalat

kävely liukkaalla kelillä.
Moni on kaatunut liukkaassa kelissä ja joutunut sairaalaan. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Ulkona on nyt niin liukas keli, että siellä voi helposti kaatua ja loukkaantua. Sairaaloihin on tullut paljon liukastuneita ihmisiä ainakin Helsingin seudulla, Satakunnassa Raumalla ja Porissa ja Päijät-Hämeessä Lahdessa. 

Liukkaan kelin takia sairaaloihin on tullut ruuhkia. Hoitoa voi joutua odottamaan nyt tosi pitkän ajan. Laboratorioissa ja röntgenosastoilla on pitkiä jonoja.

Esimerkiksi Helsingin seudulla suositellaan, että ihmiset käyttävät kengissä liukuesteitä tai laittavat jalkaan nastakengät.

Paha vatsatauti leviää Suomessa

nainen oksentaa vessanpyttyyn
Norovirus on vatsatauti, joka voi oksettaa pahasti. Kuva: Mari Kahila / Yle

Monella ihmisellä on Suomessa nyt vatsatauti, jonka nimi on norovirus. Kun ihmisellä on norovirus, vatsa on kipeä, hänellä on huono olo ja hän voi oksentaa.

Norovirus tarttuu helposti esimerkiksi kättelyssä, pöydän pinnalta tai wc:stä. Siksi kädet täytyy pestä kunnolla esimerkiksi wc:ssä ja ennen kuin alkaa syödä.

Käsien pesun lisäksi voi käyttää käsidesiä. Se auttaa puhdistuksessa. Jos sairastuu norovirukseen, on tärkeää juoda tarpeeksi. Silloin on hyvä syödä varsinkin keittoa.

Maahanmuuttajalle kannattaa puhua suomea

Kurssi
Suomalaisen täytyy yrittää puhua maahanmuuttajalle suomea eikä englantia. Kuva: Yle

Suomessa on nyt uusi kielivähemmistö, joka on syntynyt maahanmuutosta. Uuden kielivähemmistön yhteinen kieli on suomi mutta kieli on opittu vasta aikuisena. Suomen kieli on tärkeä oppia, koska se kotouttaa Suomeen.

Asiantuntija sanoo, että suomalaiset tekevät usein virheen, kun he puhuvat maahanmuuttajien kanssa. Suomalaiset puhuvat maahanmuuttajille usein englantia. Se on asiantuntijan mielestä huono asia.

Asiantuntija, professori Kirsti Siitonen sanoo, että maahanmuuttajan täytyy harjoitella, miten suomalaiset puhuvat suomea. Se onnistuu kuuntelemalla paljon suomen kieltä.

Kun suomalainen puhuu maahanmuuttajalle, täytyy Siitosen mielestä puhua suomea ja kertoa asia helposti.

Norppia seurataan jälleen toukokuussa

Saimaannorppa kivellä
Norppien elämää seurattiin viime keväänä suorassa lähetyksessä Norppalivessä, josta tuli tosi suosittu. Kivellä kävi myös norppa, jolle annettiin nimi: Pullervo. Kuva: WWF

Saimaannorpan elämää voi seurata myös tänä vuonna Norppalive-lähetyksessä internetissä. Ympäristöjärjestö WWF laittaa jälleen nettikameran Saimaalla paikalle, jossa norpat käyvät.

Norppien elämää voi seurata suorassa lähetyksessä. Se oli viime vuonna tosi suosittua. Saimaannorppa on maailmassa tosi harvinainen hylje. Norppia on nyt noin 360.

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä