Tiistai 21.2.2020 (radio)

Käteismaksut vähenevät

Kuvassa asiakas maksaa kaupan itsepalvelukassalla
Suurin osa ihmisistä maksaa kaupassa kortilla. Kuva: Heini Holopainen / Yle

Ihmiset maksavat käteisellä rahalla vähemmän kuin aikaisemmin. Käteisen rahan käyttö on vähentynyt paljon 10 vuodessa.

Käteistä rahaa käyttää nyt noin 10 prosenttia suomalaisista. Vielä 10 vuotta sitten käteistä käytti noin 30 prosenttia suomalaisista.

Nyt maksetaan paljon esimerkiksi pankkikortilla. Asiantuntijat sanovat, että silloin ei aina huomaa rahan kulumista yhtä hyvin, kuin jos maksaa käteisellä.

Koronavirus leviää Kiinassa

Kiinan pääkaupungissa Pekingissä turistit vierailevat Taivaallisen rauhan aukiolla tavalliseen tapaan. Mies puki ylleen hengityssuojaimen. Maassa on vahvistettu reilut 200 uutta koronavirustartuntaa, kolme ihmistä on kuollut tautiin.
Mies puki hengityssuojaimen Kiinan pääkaupungissa Pekingissä. Kuva: EPA

Kiinassa on tapahtunut lisää koronavirus-tartuntoja. Uusia tartuntoja on 80. Tautiin, jonka koronavirus aiheuttaa, on sairastunut melkein 300 ihmistä. Tautiin on kuollut jo 6 ihmistä.

Kiinalaiset matkustavat nyt paljon, koska monet menevät sukulaisten luo viettämään kiinalaista uutta vuotta. Kiinassa ja muissa Aasian maissa on aloitettu matkustajien kuumeen mittaus esimerkiksi lentokentillä, rautatieasemilla ja bussiasemilla. Kuumeiset ihmiset voidaan tunnistaa lämpökameroilla.

Maailman terveysjärjestö WHO järjestää keskiviikkona hätäkokouksen koronaviruksen leviämisen takia.

Poliisille haalarikamerat koko Suomeen

haalarikamera poliisilla
Haalarikamera kuvaa saman, mitä poliisi näkee. Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Poliisi ottaa haalarikamerat käyttöön koko maassa. Poliisin haalariin kiinnitetään pieni kamera, joka kuvaa videolle, mitä poliisin edessä näkyy.

Haalarikamera lisää poliisin turvallisuutta. Moni on rauhallisempi, kun tietää, että poliisin haalarikamera kuvaa. Poliisi voi käyttää videokuvaa todisteena, jos videolle tallentuu esimerkiksi tappelu tai joku hyökkää poliisia kohti.

Haalarikameroita on kokeiltu Helsingin poliisilaitoksella 4 vuotta. Tänä vuonna haalarikamerat hankitaan kaikille Suomen poliisilaitoksille.

Helsinki on Euroopan vilkkain satama

Helsingin Eteläsatamssa risteilyaluksia
Laivoja Helsingin Etelä-Satamassa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Helsingin satama on Euroopan vilkkain matkustajasatama. Sen kautta kulki viime vuonna yli 12 miljoonaa laivamatkustajaa. Se on enemmän kuin muissa Euroopan satamissa. Helsingin satama on ollut Euroopan vilkkain matkustajasatama nyt 3 vuotta.

Suurin osa Helsingin sataman matkustajista menee Tallinnaan tai tulee Tallinnasta. Myös Tukholmaan kulkee paljon matkustajia joka päivä.

Helsingin satamassa kävi viime vuonna myös paljon ulkomaalaisia risteilylaivoja. Niitä kävi yli 300.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä