Tiistai 21.4.2020 (radio)

Raakaöljyn hinta on todella matala

Öljypumppuja
Yhdysvalloissa on liikaa raakaöljyä. Kuva: Larry W. Smith / EPA

Maailman taloudessa tapahtuu nyt erikoisia asioita.

Yhdysvalloissa raakaöljyn hinta on todella matala. Eilen kävi niin, että hetken raakaöljyn hinta oli negatiivinen.

Se tarkoittaa, että öljyn myyjä maksoi ostajalle öljyn ostamisesta.

Kukaan ostaja ei halunnut ostaa raakaöljyä, koska ostajilla on jo kaikki varastot täynnä öljyä.

Öljyä on nyt liikaa, koska koronapandemian takia sitä ei kuluteta yhtä paljon kuin yleensä.

Voi olla, että raakaöljyn hinnan lasku näkyy myöhemmin myös huoltoasemilla.

Bensan hinta laskee ehkä.

Suomessa bensa, jota tankataan autoihin, on kallista. Suomen valtio laittaa bensan hintaan paljon veroa.

Korkeakoulujen etäpääsykokeet

Opiskejoita luennolla Helsingin kauppakorkeakoulussa.
Tänä keväänä ei järjestetä isoja yhteisiä pääsykokeita. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut kertovat ensi viikolla, miten ne järjestävät pääsykokeet tänä keväänä.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut eivät järjestä tavallisia pääsykokeita koronavirusepidemian takia.

Pääsykokeet järjestetään etänä, ne tehdään siis verkossa.

Pääsykokeiden järjestäminen etänä on monimutkaista.

Järjestäjien pitää esimerkiksi miettiä, miten hakijat todistavat henkilöllisyyden.

Ruisrockia ei ole tänä kesänä

Festivaalipäivän kaunis ilta ja auringonlasku.
Vuonna 2019 Ruisrockissa oli näin kaunis ilta. Kuva: Rosa Huuska / Yle

Yksi iso kesätapahtuma on peruttu koronaviruksen takia.

Turun Ruisrock kertoi tänään, että tapahtumaa ei tänä kesänä järjestetä.

Ruisrock on Turussa aina heinäkuussa ja se on järjestetty jo 50 kertaa.

Järjestäjät sanovat, että he eivät halua järjestää festivaalia, jos sitä ei voi tehdä turvallisesti

Linnut katoavat metsistä

Käpytikka puussa
Käpytikka on Suomen yleisin tikkalintu. Kuva: Raine Martikainen

Linnut ovat vähentyneet Suomen metsistä.

Metsissä asuu paljon paikkalintuja. Paikkalinnut asuvat Suomessa koko vuoden.

Paikkalinnut vähenevät, koska Suomessa kaadetaan paljon puita metsistä.

Varsinkin Etelä-Suomen metsistä linnut ovat kadonneet.

Esimerkiksi hömötiainen ja käpytikka ovat vähentyneet todella paljon.

Etelä-Suomessa on vain vähän metsää, joka on suojeltu.

Suojeltua metsää ei saa kaataa.

Huomenna on lämmin sää

Kevätkukkia siirtolapuutarhassa.
Lämmin kevätsää saa nyt luonnon kukkimaan. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Huomenna keskiviikkona on poutainen sää koko maassa.

Maan etelä- ja keskiosassa voi olla jopa 15 astetta lämmintä.

Maan pohjoisosassa lämpötila on 2 ja 8 asteen välillä.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä