Tiistai 21.5.2019 (radio)


Suomen hallitusneuvottelut

Antti Rinne
Antti Rinne. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet. SDP:n puoluejohtaja Antti Rinne vetää neuvotteluja.

Hallitusneuvotteluissa puolueet ovat keskustelleet taloudesta. Rinne sanoo, että uuden hallituksen ei tarvitse vähentää valtion menoja. Rinteen mielestä valtio voi lisätä rahan käyttöä.

Hallitusneuvotteluissa on mukana 5 puoluetta. SDP:n puoluejohtaja vetää neuvotteluja, koska SDP voitti vaalit ja on nyt eduskunnan suurin puolue.

Britannian rasismi

Uutta kansanäänestystä vaadittiin mielenosoituksessa Lontoossa kesäkuussa 2018.
Brexit-riitely näkyy Britanniassa monella tavalla. Kuva: Andy Rain / EPA

Rasismi on lisääntynyt Britanniassa. Rasismi on kasvanut brexit-äänestyksen jälkeen.

Brexit-äänestys oli kesällä 2016. Silloin yli puolet briteistä halusi, että Britannia eroaa Euroopan unionista.

Alkuvuonna 2016 eli ennen brexit-äänestystä vähän alle 60 prosenttia etnisten vähemmistöjen jäsenistä koki syrjintää. Nyt luku on jo yli 70 prosenttia. Luvut ovat brittiläiseltä tutkimuslaitokselta.

The Guardian -lehti kertoo, että brexit-riitely näkyy Britanniassa myös muuten. Esimerkiksi rasististen viharikosten määrä on noussut.

Huawein ongelmat

Podcast meneillään älykännyssä.
Huawein Honor-puhelin. Kuva: Massimiliano Finzi / AOP

Kiinalaisella puhelinfirma Huaweilla on ongelmia. Huawein puhelimet jäävät ehkä ilman päivityksiä.

Huawein puhelimien toiminta ei lopu, mutta esimerkiksi puhelimien tietoturva voi huonontua.

Syy on se, että amerikkalainen Google lopettaa Android-järjestelmän päivitykset Huawein puhelimiin.

USA:n presidentti Donald Trump on määrännyt, että Huawei ei saa ostaa amerikkalaista tekniikkaa. USA kuitenkin antaa Huaweille ja sen amerikkalaisille kumppaneille aikaa muutokseen. Siksi kielto tulee voimaan vasta elokuussa.

Niki Lauda on kuollut

Niki Lauda Australian Formula 1 Grand Prix'ssä vuonna 2018.
Niki Lauda vuonna 2018. Kuva: Dave Acree / EPA

Formulakuljettaja Niki Lauda on kuollut. Itävaltalainen Lauda oli 70-vuotias.

Niki Lauda oli Formula ykkösten maailmanmestari 3 kertaa noin 40 vuotta sitten.

Vuonna 1976 Lauda oli pahassa onnettomuudessa. Hän ajoi kilpa-autolla ulos radalta, kun vauhtia oli yli 200 kilometriä tunnissa.

Onnettomuudessa Lauda paloi pahasti, ja hän melkein kuoli. Lauda tuli kuitenkin takaisin autokilpailuihin vain vähän yli kuukausi onnettomuuden jälkeen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä