Tiistai 21.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

EU:n korona-apu

Suomen pääministeri Sanna Marin, Saksan liittokansleri Angela Merkel, Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ja Belgian pääministeri Sophie Wilmes (kuvassa vasemmalla) yhteiskuvassa EU-huippukokouksessa Brysselissä 17. heinäkuuta 2020.
Suomen pääministeri Sanna Marin (oikealla) oli mukana EU-maiden johtajien kokouksessa. Marinin vieressä on Saksan liittokansleri Angela Merkel. Kuva: Stephanie Lecocq / EPA

EU-maiden johtajat ovat tehneet sopimuksen raha-asioista.

EU-maiden johtajat sopivat isosta apupaketista, joka käytetään koronakriisin hoitoon. Euroopan maat tarvitsevat apua, koska koronakriisi on tuonut EU-maille talousongelmia.

EU-maiden johtajat päättivät, että Euroopan unionin maat saavat 390 miljardia euroa tukea ja 360 miljardia euroa lainaa. Yhteensä rahaa käytetään siis 750 miljardia euroa.

EU-maiden johtajat riitelivät siitä, kuinka iso osa apupaketista on tukea ja kuinka iso osa on lainaa. Etelä-Euroopan maat halusivat tukea, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Pohjois-Euroopan maat kannattivat lainoja, jotka pitää maksaa takaisin. Kompromissi oli, että noin puolet apupaketista on tukea ja puolet lainaa.

EU-maiden johtajat ovat tyytyväisiä, että riita sovittiin ja sopimus vihdoin syntyi. Neuvottelut Brysselissä kestivät yli 4 päivää.

Korona maailmalla

Koronavirustestiin jonotetaan Barcelonassa.
Ihmiset jonottavat koronatestiin Barcelonan kaupungissa Espanjassa. Kuva: Enric Fontcuberta / EPA

Koronavirus leviää maailmalla.

Etelä-Amerikan Brasiliassa jo yli 80 000 ihmistä on kuollut koronan takia. Maassa on yli 2 miljoonaa koronatartuntaa. Vain USA:ssa on koronatartuntoja ja koronakuolemia enemmän kuin Brasiliassa.

Euroopassa huonoja koronauutisia on tullut Espanjasta. Siellä koronatartuntojen määrä taas kasvaa.

Espanjan koronatilanne oli jo melko hyvä ankarien koronarajoitusten takia. Uusia koronatartuntoja on tullut sen jälkeen, kun koronarajoituksia helpotettiin. Nyt esimerkiksi Barcelonan kaupungissa ihmisiä kehotetaan taas pysymään kotona.

Ravustuskausi

Ravustaja pitelee jokirapua käsissään
Nyt pyydystetään rapuja. Kuva: Juha Vauhkonen / Yle

Ravustuskausi on alkanut Suomessa. Rapuja pyydystetään vesistä lokakuun loppuun asti.

Rapuja saadaan ehkä tänä kesänä paljon. Ravut ovat kasvaneet hyvin, koska vedet lämpenivät kesän alussa nopeasti.

Rapuja saa pyydystää vain vesialueen omistajan luvalla. Lisäksi pitää maksaa kalastonhoitomaksu.

Rapuja syödään Suomessa paljon, ja monet järjestävät rapujuhlia. Ravut kypsennetään keittämällä.

Sää

Ukonilma, ukkonen salamoi. Salama iskee, myrskypilviä tummalla taivaalla. Salamoita. Turku.
Tiistaina taivaalla näkyi myös salamoita. Kuva: Pekka Parviainen / Yle

Sää on edelleen sateista.

Keskiviikkona sataa eniten Suomen keskiosissa. Sateita saadaan myös myöhemmin tällä viikolla. Vettä sataa melkein joka päivä jossakin päin Suomea.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä