Tiistai 21.8. 2018 (radio)

Toimeentulotuki

Kelan logo ikkunassa.
Opiskelijat saavat toimeentulotukea harvemmin kuin ennen. Kuva: Tiina Jutila / Yle
Toimeentulotukea saavien ihmisten määrä on vähentynyt.

Toimeentulotukea sai kesällä vähemmän ihmisiä kuin vuosi sitten. Kelan mukaan syynä on se, että opiskelijat saavat toimeentulotukea harvemmin kuin ennen. Laki muuttui viime vuonna.

Vaikka Suomen talous paranee, silti toimeentulotukea saa yli 150 000 ihmistä. Heidän joukossaan on paljon työttömiä.

Perustoimeentulotukea voi saada henkilö tai perhe, jonka rahat eivät riitä tärkeimpiin arjen menoihin.

Työttömyys

Mies TE-toimiston aulassa
Työttömien määrä on laskussa. Kuva: Emilia Malin / Yle
Työttömien määrä vähenee. Näin kertovat Tilastokeskus sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Tilastokeskus kertoo, että työttömiä oli heinäkuussa 183 000. Se on 24 000 vähemmän kuin vuosi sitten.

Myös työ- ja elinkeinoministeriö sanoo, että työttömiä on nyt vähemmän.

Tilastokeskus sekä työ- ja elinkeinoministeriö julkaisevat joka kuukausi omat tilastonsa, jotka koskevat työttömyyttä.

Kasvisruokaa armeijassa

Sotilaita ruokajonossa armeijassa.
Suomen armeija lisää kasvisruoan syömistä. Kuva: Katriina Laine / Yle
Suomen armeijassa syödään enemmän kasvisruokaa.

Armeija aloittaa nyt syksyllä kasvisruokapäivän kerran viikossa. Varusmiehet syövät esimerkiksi perunaa, pastaa ja soijaa, mutta ei lihaa.

Kasvisruokaa tarjotaan enemmän, koska se on terveellistä ja koska lihantuotanto vaikuttaa ilmastonmuutokseen.

Suomessa on noin 20 000 varusmiestä. Heistä vain 88 on kasvissyöjiä. Lapissa syödään vähemmän kasvisruokaa, mutta Helsingissä enemmän. Näin kertoo tutkimus, jonka armeija teki viime vuonna.

Liikennevalvonta

Peltipoliisi.
Poliisi tarkkailee ylinopeuksia. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP
Poliisi valvoo vuorokauden aikana liikenteen nopeuksia.

Poliisi aloittaa valvonnan huomenna keskiviikkona aamulla kello 6. Valvonta päättyy torstaina aamulla.

Poliisi näkyy liikenteessä ja valvoo nopeuksia myös nopeusvalvontakameroilla eri puolilla Suomea. Poliisi valvoo eniten paikkoja, joilla on sattunut onnettomuuksia, sekä kouluja.

Poliisi menee myös sinne, missä ajetaan usein liian kovaa.

Tšekkoslovakian miehityksestä 50 vuotta

Mielenosoittajat sulkevat neuvostosotilaiden pääsyn Tsekkoslovakian radion toimitiloihin.
Mielenosoittajat sulkevat neuvostosotilaiden pääsyn Tšekkoslovakian radion toimitiloihin. Kuva: Ullstein Bild / AOP
Tšekkoslovakian miehityksestä on kulunut tänään tasan 50 vuotta.

Tšekkoslovakian miehitys alkoi 21. päivä elokuuta 1968. Silloin Neuvostoliiton ja neljän muun maan joukot tulivat Tšekkoslovakian pääkaupunkiin Prahaan.

Tšekkoslovakian ihmiset olivat halunneet vapautta ja uudistuksia.

Nykyisessä Tšekissä ihmiset laskivat tänään kukkia maan yleisradioyhtiön eteen. Jotkut osoittivat mieltään maan nykyistä pääministeriä vastaan.

Tšekkoslovakiaa ei enää ole, koska maa jakautui Tšekiksi ja Slovakiaksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä