Tiistai 21.9.2021 (radio)

Koronapassi

Omakanta-palvelusta tulostettu koronatodistus rokotustietoineen.
Koronatodistuksen saa Omakannasta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Hallitus esittää Suomeen koronapassia. Koronapassina toimii EU:n koronatodistus. Tarkoitus on, että koronapassia voi vaatia esimerkiksi ravintolassa, kuntosaleilla, yleisötilaisuuksissa ja museoissa.

Koronapassia ei ehkä tarvita Suomessa paljon, koska koronarajoituksia puretaan syksyllä. Hallitus sanoo, että koronapassia voidaan käyttää, jos koronatilanne taas huononee.

Koronapassi tulee käyttöön, jos eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen.

Maahantulorajoitukset

Rajavartija opastaa Suomeen Ruotsista tulevaa asiakasta testipisteelle Tornion rajanylityspaikalla.
Maahantulorajoituksia jatketaan vuoden loppuun. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Hallitus esittää, että maahantulorajoituksia jatketaan vuoden loppuun saakka.

Ihmisillä, jotka tulevat ulkomailta Suomeen, pitää olla todistus joko koronarokotuksista, negatiivisesta koronatestistä tai todistus siitä, että on sairastanut koronataudin.

Myös monissa muissa EU-maissa on edelleen käytössä vastaavia maahantulorajoituksia.

Työvoimapula

Virtapiirejä.
Pulaa työntekijöistä on monilla aloilla. Kuva: Scanfil

Työvoimapula kasvaa Suomessa. Suomalaisia on töissä aiempaa enemmän, mutta myös avoimia työpaikkoja on aiempaa enemmän.

Monilla firmoilla on pulaa työntekijöistä. Esimerkiksi teknologiafirmojen järjestö sanoo, että teknologia-alalle tarvitaan vuoden kuluessa lähes 10 000 uutta työntekijää. Pulaa työntekijöistä on myös muilla aloilla.

Monet firmat sanovat, että Suomeen pitää saada nopeasti lisää työvoimaa ulkomailta.

Syöpäpotilaiden liikunta

Syöpää sairastava Sonja Alanko jumppaa läppärin edessä.
Sonja Alanko sairastaa syöpää. Hän jumppaa etäliikuntaa tietokoneen edessä. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Liikunnasta on hyötyä syöpäsairaiden hoidossa. Asia on huomattu, kun syöpäpotilaille on järjestetty etäliikuntaa. Syöpäpotilaat ovat osallistuneet etäliikuntaan myös vuodeosastoilla.

Liikunta auttaa syöpäpotilaita, koska liikunta kasvattaa lihasvoimaa. Liikuta myös parantaa oloa ja saa hyvälle mielelle.

Fysioterapeutti Marianne Himberg sanoo, että syöpäpotilaiden on hyvä liikkua heti diagnoosista alkaen. Himberg toivoo, että ohjattua etäliikuntaa tarjotaan Suomessa laajasti syöpäpotilaille.

Sää

Keskiviikon sääkartta.
Sää on nyt melko kylmää. Usein syyskuussa on lämpimämpää kuin nyt.

Sää jatkuu keskiviikkona viileänä. Maan etelä- ja keskiosassa on puolipilvistä tai pilvistä, mutta ei sada. Länsi-Lapissa tulee paikoin heikkoa vesi- tai lumisadetta. Lämpötila on keskiviikkona 7 ja 12 asteen välillä, maan pohjoisosassa 5 ja 9 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä