Tiistai 22.10.2019 (radio)

PAU voi aloittaa lakon marraskuussa

Sara Luostainen / postinjakaja / postinjakaja / Pasila 11.10.2019
Postilaiset ovat ehkä lakossa marraskuussa. Kuva: Jouni immonen / Yle

Postissa alkaa ehkä lakko ensi kuussa.

Työntekijöiden järjestö PAU eli Posti- ja logistiikka-alan unioni järjestää laajan työtaistelun. PAU haluaa saada vauhtia neuvotteluihin työehtosopimuksesta. Työehtosopimuksessa sovitaan esimerkiksi palkasta ja työajasta.

PAU sanoo, että Posti haluaa siirtää postilaiset halvempaan sopimukseen. Työnantajien järjestö Palta sanoo, että Postin kilpailukyky pitää turvata.

Postin jakelu, käsittely ja kuljetus ovat marraskuussa lakossa 2 viikkoa, jos sopua ei löydy ennen sitä. Lakko ehkä alkaa maanantaina 11. marraskuuta.

Työllisyys on parantunut

Kahvilan työntekijöitä kassalla.
Työllisyys on hieman parantunut, mutta hallituksen tavoitteeseen on vielä matkaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Työllisyys on taas hieman parantunut.

Töissä oli syyskuussa 40 000 ihmistä enemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Tilastokeskus kertoo, että työllisyysaste oli 72,8 prosenttia.

Työttömysaste oli 6,7 prosenttia.

Hallituksen tavoite on, että työllisyysaste on 75 prosenttia vuoden 2023 loppuun mennessä.

Maahanmuuttajia koulutetaan firmoihin Pohjois-Savossa

putkiremontin tekoa
Kaikissa ammateissa ja töissä hyvä suomen kielen taito ei ole välttämätön. Kuva: AOP

Maahanmuuttajia aletaan kouluttaa Pohjois-Savossa suoraan firmojen tarpeisiin. Mukana ovat Savon ja Ylä-Savon ammattiopistot sekä kulttuurialan ammattiopisto Ingmanedu.

Opetusta suunnataan aloille, joissa on pulaa työntekijöistä. Lisäksi aloilla hyvä suomen kielen taito ei ole ehdoton edellytys.

Usein maahanmuuttajien opiskelua ja työn saantia on hidastanut puutteellinen suomen kieli. Nyt tiukoista kielivaatimuksista aiotaan joustaa. Opettaja Jyri Kokkonen Savon ammattiopistosta sanoo, että kielen kyllä oppii, jos on intoa tehdä töitä.

Yrityksissä odotetaan yhteistyötä. Esimerkiksi Jokiväri-yhtiöllä on töissä jo 3 maahanmuuttajaa. Firma tekee putkiremonttia kuopiolaisessa kerrostalossa.

Runoilija Aila Meriluoto on kuollut

Kirjailija, runoilija Aila Meriluoto
Kirjailija Aila Meriluoto. Kuva: Atro Lahtela / Yle

Suomalainen runoilija ja kirjailija Aila Meriluoto on kuollut. Hän oli 95-vuotias. Meriluoto oli keskeinen edustaja suomalaisen lyriikan murroksessa.

Meriluodon ensimmäinen runokokoelma oli Lasimaalaus vuonna 1946. Meriluoto julkaisi paljon runokokoelmia ja muutaman romaanin. Hän myös suomensi paljon kirjallisuutta.

Meriluoto sai paljon palkintoja. Hänelle myönnettiin 3 Valtion kirjallisuuspalkintoa sekä Pro Finladia -mitali.

Aila Meriluoto muistetaan avioliitosta runoilija Lauri Viidan kanssa. Meriluoto kirjoitti Viidasta elämäkerran.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä