Tiistai 22.1.2019 (radio)

Viisumeja ehkä myönnetty väärillä tiedoilla

Shengen viisumi.
Suomen viranomaiset epäilevät, että Turkissa on myönnetty viisumeja Suomeen väärillä tiedoilla Kuva: schengenvisainfo.com

Suomen viranomaiset epäilevät, että Turkissa on myönnetty viisumeja Suomeen väärillä tiedoilla.

Viranomaiset epäilevät, että jutussa on mukana 3 työntekijää. He ovat töissä Suomen suurlähetystössä Ankarassa, Turkin pääkaupungissa.

Työntekijät ovat ehkä myöntäneet turkkilaisille satoja viisumeja, joissa on vääriä tietoja. Väärillä tiedoilla viisumin on ehkä saanut myös joku sellainen, joka ei sitä muuten saa.

Ranska ja Saksa ovat ystävämaita

Macron ja Merkel istuvat kirjoituspöydän takana ja pitävät asiakirjaa kädessään.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron ja Saksan liittokansleri Angela Merkel allekirjoittivat sopimuksen. Kuva: Friedemann Vogel / EPA

Ranska ja Saksa ovat tehneet uuden ystävyyssopimuksen.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron ja Saksan liittokansleri Angel Merkel allekirjoittivat sopimuksen tänään. Ranskalla ja Saksalla on ollut samanlainen sopimus jo melkein 60 vuotta.

Maat tekevät yhteistyötä. Ranska ja Saksa haluavat esimerkiksi, että Euroopalla on oma yhteinen armeija.

Grönlanti sulaa nopeasti

Jäävuori Grönlantilaisen kylän edessä.
Sulanut jäävuori ajautui Grönlannissa merelle kylän edustalle. Kuva: Magnus Christenssen / EPA

Amerikkalaiset tutkijat sanovat, että Grönlanti sulaa nopeammin kuin aiemmin on arvioitu.

Grönlannin jäätiköistä irtoaa koko ajan suurempia osia. Osat sulavat Atlantin valtameressä.

Tutkijat sanovat, että sulamisvesi nostaa meriveden pintaa tosi paljon. Meriveden pinnan nousu on vaarallista esimerkiksi saarille, jotka ovat Tyynessämeressä.

E-kirjojen suosio kasvaa

Mika Hartio lukee e-kirjaa sohvalla
Mika Hario lukee paljon sähköisiä kirjoja eli e-kirjoja. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Sähköisten kirjojen suosio on kasvanut. Sähköisiä kirjoja lainataan paljon kirjastosta.

Sähköistä kirjaa voi lukea älypuhelimella, tabletilla tai läppärillä.

Kaikissa kirjastoissa ei vielä ole kovin paljon sähköisiä kirjoja.


Huomenna Etelä-Suomessa on vain vähän pakkasta

Jäähiutaleita ikkunassa ja takana auringonlasku.
Talvella luonnossa on paljon kaikkea kaunista. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Tänään tiistaina oli kylmä sää. Koko maassa oli kova pakkanen.

Kovan pakkasen ja pöllyävän lumen takia junat olivat vaikeuksissa. Junat olivat myöhässä ja monta junavuoroja peruttiin.

Huomenna keskiviikkona Etelä-Suomessa on pilvistä ja pakkasta on vain muutama aste.

Pohjois-Suomessa paistaa aurinko ja pakkasta on yli 20 astetta. .

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä