Tiistai 22.12.2020 (radio)

Rokotukset alkavat pian

Miehet ohittivat koronarokotteesta kertovan kyltin Intiassa 22. joulukuuta.
Rokotuksia on toivottu koko koronaepidemian ajan. Kuva: Sajjad Hussain / AFP

Valtioneuvosto on antanut asetuksen koronarokotuksista. Siksi vapaaehtoinen rokottaminen voi alkaa Suomessa.

Euroopan komissio antoi eilen myyntiluvan Pfizerin ja BioNTechin rokotteelle EU:n alueella.

Rokotukset on tarkoitus aloittaa joulun jälkeen sunnuntaina.

Ensimmäiseksi rokotetaan sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö. Sen jälkeen rokotetaan yli 70-vuotiaat. Kolmannessa vaiheessa rokotetaan ne, jotka kuuluvat sairauksien takia riskiryhmiin. Viimeisessä vaiheessa rokotetaan muu kansa.

Suomi on saamassa yli 18 miljoonaa rokoteannosta. Se riittää 9 miljoonalle ihmiselle.

Suomen ensimmäisessä rokotetoimituksessa on 10 000 annosta.

Koronarokotteeseen pitää ottaa niin sanottu vahvistusrokote ensimmäisen rokotuksen jälkeen. Se pitää ottaa 3 viikon kuluessa.

Jari Aarnio sai elinkautisen tuomion

Kuvassa on Jari Aarnio Helsingin käräjäoikeudessa syyskuussa 2020.
Jari Aarnio Helsingin käräjäoikeudessa syyskuussa 2020. Kuva: Silja Viitala / Yle

Helsingin huumepoliisin entinen päällikkö Jari Aarnio on tuomittu murhasta. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi Aarnion 17 vuoden takaisesta murhasta elinkautiseen vankeuteen.

Tuomiossa sanotaan, että Aarnio on tiennyt murhasuunnitelmasta mutta ei ole varoittanut uhria. Hän ei myöskään kertonut tiedoista muille poliiseille.

Käräjäoikeus hylkäsi entisen rikollispomon Keijo Vilhusen syytteen murhasta. Syy oli riittämätön näyttö.

Ruotsalais-turkkilaisen Volkan Ünsalin murhasta Helsingin Vuosaaressa on aiemmin tuomittu elinkautisiin 4 miestä.

Jari Aarnion puolustusasianajaja Riitta Leppiniemi kertoo, että Aarnio on järkyttynyt tuomiosta. Aarnio valittaa tuomiosta hovioikeuteen.

Työttömyys on kasvanut

TE-toimisto.
TE-toimisto. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Työttömyys kasvoi selvästi viime kuussa. Tilastokeskus kertoo, että työttömyysaste oli marraskuussa 6,9 prosenttia. Se on prosenttiyksikön enemmän kuin vuosi sitten.

Alle 25-vuotiaiden työttömyysaste nousi lähes 5 prosenttiyksikköä vuoden takaisesta. Nuorten työttömyysaste oli marraskuussa 16,5 prosenttia.

TE-toimistoissa oli 315 000 työtöntä työnhakijaa. Se oli 86 000 tuhatta enemmän kuin vuosi sitten.

Korona päätyi viimeisellekin mantereelle

Chilen kartta.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Maapallolla ei ole enää yhtään maanosaa, jossa ei ole koronavirusta. Viimeisenä koronavirus saapui Etelämantereelle.

Etelämantereella 36 chileläisellä on todettu koronavirustartunta. Tartunnat liittyvät Chilen armeijan tutkimusasemaan.

Chilellä on 13 aktiivista tukikohtaa Etelämantereella. Siellä ei ole pysyvää asutusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä