Tiistai 22.5.2018 (radio)

Ympäristötuet vähenevät

Kuvassa juolavehnän torjuntaa puinnin jälkeen ohrapellolla
Maatalous on sekä maisemaa että luontoa. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Maatalouden ympäristötuet ehkä vähenevät. Euroopan komissio esittää, että EU:n maatalousrahoitus vähenee 5 prosenttia. Vähennys koskee vuosia 2021 - 2027.

Vähennys on huono viljelijöille ja Suomen luonnolle, koska vähennys koskee ympäristöohjelmia. Monet viljelijät ovat tehneet toimia, joilla esimerkiksi suojellaan vesiä.

Suomen luonnonsuojeluliitto on huolissaan, koska ympäristötukien vähentyminen uhkaa uhanalaista maaseutua ja maaseudun luontoa.

Suomalaiset ostavat vaatteita varsinkin marketeista

Asiakkaita H&M:n myymälässä Tukholmassa.
Asiakkaita H&M:n myymälässä Tukholmassa. Kuva: Jessica Gow / EPA

Suomalaiset ostavat paljon vaatteita isoista marketeista.Kaupan liitto selvitti, että eniten vaatteita ostetaan Prisma-marketeista. Seuraavaksi tulevat K-Citymarketit. Ruotsalainen vaatejätti Hennes & Mauritz on vasta sijalla 3.

Lista on kuitenkin erilainen, kun verrataan ostajien ikää. Alle 35-vuotiaat naiset suosivat paljon kansainvälisiä muodin ketjuliikkeitä. Yli 35-vuotiaat käyvät paljon marketeissa ja tavarataloissa. Miehet ostavat vaatteita usein urheilukaupoista ja marketeista.

Viime vuonna Suomessa käytettiin rahaa vaatteisiin ja kenkiin melkein 4,6 miljardia euroa. Siinä on kasvua prosentti vuodesta 2016.

Ulkomaalaiset opiskelijat viihtyvät Suomessa

mies opiskelee
Monet ulkomaalaiset korkeakouluopiskelijat haluavat jäädä Suomeen valmistumisen jälkeen. Kuva: AOP

Monet ulkomaalaiset opiskelijat haluavat jäädä Suomeen. Joka neljäs viimeisen opiskeluvuoden opiskelija suunnittelee jäämistä Suomeen valmistumisen jälkeen. He aikovat jäädä Suomeen yli 2 vuodeksi.

Opiskelijabarometri kertoo, että 14 prosenttia suunnitteli jatko-opintoja. Vain vajaa neljännes suunnitteli muuttoa muualle.

Opiskelijat EU:n ulkopuolelta suunnittelevat jäämistä Suomeen enemmän kuin EU-maista tulleet.Kyselyssä oli mukana 13 yliopistoa ja 2 ammattikorkeakoulua Suomessa. Suurin osa vastaajista opiskeli maisteriksi tai tohtoriksi.

Omenapuut kukkivat Etelä-Suomessa

Helsingin Kumpulassa on näyttäviä omenapuita.
Omenapuut ovat jo kukassa eteläisessä Suomessa. Kuva: Kari Ahotupa / Yle

Lämmin ja paikoin helteinen sää on saanut omenapuut kukkimaan Etelä-Suomessa. Tavallisesti omena ei kuki näin aikaisin.

Mehiläiset ja muut pölyttäjät ovat nyt tärkeitä. Ne vaikuttavat siihen, kuinka hyvä hedelmäpuiden ja marjojen sadosta tulee.

Kotipuutarhuri saa mehiläiset viihtymään pihalla istuttamalla mesikasveja. Myös pajut tarjoavat mehiläisille ravintoa alkukeväällä.Tutkija Terhi Ryttäri sanoo, että pihaan kannattaa jättää myös pesäpaikkoja pölyttäjille. Hyviä pesäpaikkoja hyönteisille ovat nurkat, joihin jää esimerkiksi risukasoja tai lahoavia puita.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä