Tiistai 22.9.2020 (radio)

Työttömyys on kasvanut

Kerrostalon rakennustöitä.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Työttömien määrä lisääntyi viime kuussa neljänneksen vuoden takaisesta.

Tilastokeskus kertoo, että elokuussa oli noin 210 000 työtöntä. Se on yli 42 000 enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan.

Työttömyysaste oli 7,7 prosenttia, kun vuotta aiemmin se oli noin 6.

Lomautettuna oli noin 60 000 ihmistä.

Ulkomaalaiset eivät uskalla kertoa työttömyydestä

Ikkunanpesua.
Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomen ulkomaalaiset eivät aina uskalla tai osaa hakea työttömyyskorvausta. Maahanmuuttovirasto voi perua oleskeluluvan, jos se saa tiedon työttömyydestä.

Työt esimerkiksi siivousalalla ja ravintola-alalla ovat koronan takia vähentyneet. Se ei kuitenkaan näy työttömyystilastoissa.

Työntekijän oleskeluluvalla on Suomessa yli 10 000 ulkomaalaista.

Korkein oikeus lakkautti PVL:n

Pohjoismaisen vastarintaliikkeen kulkue Hakaniemessä 2016.
PVL:n kulkue. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Korkein oikeus on määrännyt, että uusnatsijärjestö Pohjoismainen vastarintaliike PVL pitää lakkauttaa.

Oikeus sanoo, että järjestön lähes koko toiminta on ollut lainvastaista. Se on loukannut perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia. Lisäksi se on kiihottanut kansanryhmää vastaan ja käyttänyt väkivaltaa.

Korkein oikeus sanoo, että PVL:n toiminta oli yhdistymisvapauden ja sananvapauden väärinkäyttöä.

Järjestön lakkauttamista vaati Poliisihallitus. Samalla kannalla ovat olleet myös käräjäoikeus ja hovioikeus. Korkein oikeus määräsi jo aiemmin PVL:n väliaikaiseen toimintakieltoon.

Järjestön jäsenet ovat kuitenkin jatkaneet uusnatsistista toimintaa. Ainakin osa järjestön jäsenistä toimii tällä hetkellä nimellä Kohti vapautta.

Suomessa on 149 uutta koronatartuntaa

Hoitaja puhuu autossa olevalle asiakkaalle Eksoten drive-in koronanäytteenottopisteessä.
Koronatestausta Lappeenrannassa. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Suomessa on todettu 149 uutta koronavirustartuntaa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Kuudessa kaupungissa raportoitiin tiistaina yli 10 tartuntaa. Eniten uusia tartuntoja todettiin Jyväskylässä. Muutos eiliseen on 29 uutta tapausta.

Lahdessa raportoitiin 16 tartuntaa, Vantaalla 14, Tampereella ja Helsingissä 13 sekä Mikkelissä 12.

Digitaalisten palveluiden pitää olla saavutettavia

Nordean mobiilipankin sisäänkirjautumisikkuna.
Nordean digitaalinen pankkipalvelu. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Digitaalisten palveluiden pitää olla keskiviikosta alkaen saavutettavia. Sivujen ja sovellusten pitää olla sellaisia, että kaikki pystyvät käyttämään ja ymmärtämään niitä. Apuna voidaan käyttää esimerkiksi puhetta ja tekstitystä.

Asiasta määrää Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivi. Se koskee kaikkia julkisia organisaatioita sekä monia järjestöjä ja firmoja.

Esimerkiksi verkkopankki on digitaalinen palvelu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä