Tiistai 2.3.2021 (radio)


Hallituksen info opiskelijoille

Jussi Saramo, Sanna Marin ja Annika Saarikko
Ministerit Jussi Saramo, Sanna Marin ja Annika Saarikko vastasivat opiskelijoiden kysymyksiin. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Hallitus on pitänyt tiedostustilaisuuden opiskelijoille.

Tiedotustilaisuudessa pääministeri Sanna Marin sekä ministerit Annika Saarikko ja Jussi Saramo vastasivat opiskelijoiden kysymyksiin.

Kysymyksiä tuli yli 600 opiskelijalta. Opiskelijat olivat huolissaan esimerkiksi etäopetuksesta. Etänä ei voi opetella hitsaamaan tai antamaan pistoksia, nuoret sanoivat.

Hallitus kertoi, että se on varannut lisää rahaa opetukseen. Tarkoitus on lisätä opetustunteja, kun lähiopetus on taas mahdollista.

Nuoria kiinnostivat paljon myös mielen hyvinvointi ja jaksaminen korona-aikana.

Pääministeri Marin kiitti nuoria ja opettajia hyvästä työstä vaikeana aikana.

Suomen koronaluvut

Hoitaja ojentaa koronatestipuikkoa.
Kuva: Mari Kahila / Yle

Suomessa on tiistaina kerrottu 5 uudesta koronakuolemasta. Nyt Suomessa on kuollut yhteensä 755 ihmistä koronan takia.

Uusia koronatartuntoja on melkein 600. Suomesta on löytynyt yhteensä yli 58 000 koronatartuntaa.

Koronarokotusten ajanvarauksessa ruuhkaa

Koronarokotuspaikka Lohjan Tennari-urheiluhallissa.
Kuva: Petteri Bülow / Yle

Koronarokotusten ajanvarauksessa on ollut ruuhkaa eri puolilla Suomea.

Yle kysyi kunnilta, miten koronarokotusten ajanvaraus on toiminut.

Monet kunnat kertovat, että erityisesti puhelinpalvelu on ruuhkautunut. Ruuhkien takia kunnat ovat palkanneet lisää työntekijöitä ja avanneet uusia puhelinlinjoja.

Ajan koronarokotukseen voi varata myös netissä.

Ongelmia on tuonut myös se, että joissakin kunnissa omaiset eivät voi varata rokotusaikaa vanhuksen puolesta. Osassa kuntia se on mahdollista.

Kuntosalien koronarajoitukset

Maskikasvoinen kuntosalin työntekijä puhdistaa laitetta.
Kuntosalilla saa olla enintään 10 asiakasta kerrallaan. Kuva: Matti Myller / Yle

Helsingin seudun koronarajoituksista on tiistaina annettu tarkempaa tietoa.

Esimerkiksi yksityiset kuntosalit ja muut liikuntatilat saavat ottaa pienen määrän asiakkaita kerrallaan. Tiloissa saa olla enintään 10 asiakasta yhtä aikaa.

Muuten tilat ovat kiinni tämän ja ensi viikon.

Maanantaina oli vielä epävarmaa, saako tiloihin ottaa edes pientä asiakasmäärää.

Keskiviikon sää

sääkartta
Kuva: Yle

Keskiviikko on poutapäivä Etelä-Suomessa.

Muualla saadaan vähän sateita. Maan keskiosassa tulee vähän lumi- ja vesisateita, pohjoisessa tulee lumikuuroja.

Maan etelä- ja keskiosassa lämpötila on +1 ja +5 asteen välillä, pohjoisessa +1 ja -5 asteen välillä.

Torstaina sää kylmenee, ja pakkasta on koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä