Tiistai 23.3.2021 (radio)

Äärioikeistolainen terrorismi

Kuvassa on suojelupoliisin päämaja Helsingin Punavuoressa osoitteessa Ratakatu 12 syyskuussa 2020.
Suojelupoliisi julkaisi tänään vuosikirjansa, johon sisältyy päivitetty terrorismin uhka-arvio. Kuva: Silja Viitala / Yle

Äärioikeisto on Suomessa uhkaavampi kuin aikaisemmin. Näin sanoo Suojelupoliisi.

Äärioikeistossa on ihmisiä, jotka haluavat tehdä terrori-iskun. Äärioikeisto on myös suunnitellut terrori-iskua. Ihmiset ovat hankkineet välineitä, joilla voi tehdä terrori-iskun.

Ravintolarajoitukset jatkuvat

Ravintolan asiakaspaikat poissa käytöstä poikkeustilanteen vuoksi.
Ravintolan asiakaspaikat poissa käytöstä poikkeustilanteen vuoksi. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Ravintolat ja baarit pysyvät kiinni vielä yli 3 viikkoa. Ravintolat ovat kiinni suuressa osassa maata.

Rajoituksen piti päättyä tämän viikon lopussa, mutta hallitus on päättänyt jatkaa sitä 3 viikkoa. Näin ravintolat ovat kiinni 18.4. asti. Syynä on koronaviruksen leviäminen.

Hallitus neuvottelee uusista koronarajoituksista tiistai-iltana. Hallitus miettii esimerkiksi, pitääkö ihmisten liikkumista rajoittaa.

Uudet koronatartunnat

Kyltti joka ohjaa koronaviruksen drive-in testauspaikalle
Suomessa on 640 uutta koronatartuntaa. Kuva: Mia Sivula / Yle

Suomessa on 640 uutta koronatartuntaa. Eniten uusia koronatartuntoja on edelleen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä.

Suomessa on 1 uusi kuolema, joka liittyy koronavirukseen. Sairaalassa on koronaviruksen takia 302 ihmistä.

Koronarokotteen 1. annoksen on nyt saanut lähes 743 000 ihmistä. Koronarokotteen on saanut yli 13 prosenttia Suomen väestöstä.

Ulkomaalaiset firmat

Injeqin älyneulaa käytetään lasten leukemian hoidoissa. Sillä pyritään saamaan vaikeat spinaalipistokset selkäytimiin potilaalle turvallisiksi. Laatuinsinööri Teemu Tapio mittaaa ilman puhtautta laboratoriossa.
Koronavuodesta eniten hyötynyt sektori on ollut terveysteknologia. Kuva: Toni Määttä / Yle

Suomessa on enemmän ulkomaalaisia firmoja kuin aikaisemmin. Uusia ulkomaalaisia firmoja tuli Suomeen viime vuonna lähes 300. Vuotta aikaisemmin Suomen tuli alle 250 ulkomaalaista firmaa.

Eniten ulkomaalaisia firmoja on Ruotsista, Norjasta ja Britanniasta.

Ulkomaalaiset firmat sanovat, että suomalainen yhteiskunta toimii hyvin. Firmat myös ajattelevat, että Suomi on luotettava maa.

USA:ssa joukkoampuminen

Useiden ihmisten kerrotaan kuolleen asemiehen hyökättyä kauppaan Bolderissa Yhdysvalloissa.
Poliiseja ja pelastushenkilöstöä aseellisen hyökkäyksen tapahtumapaikalla Boulderissa, Coloradossa. Kuva: EPA

USA:ssa on ollut joukkoampuminen.

Mies ampui ihmisiä supermarketissa Boulderin kaupungissa Coloradon osavaltiossa. 10 ihmistä kuoli. Yksi kuolleista on poliisi, joka saapui ensimmäisenä paikalle.

Ihmisiä ampunut mies sai itse vakavia vammoja, mutta hän ei kuollut.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä