Tiistai 23.4. (radio)

Uusi eduskunta

Uusien kansanedustajien ilmoittautuminen eduskuntatalolla 18. huhtikuuta.
Uusien kansanedustajien ilmoittautuminen. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Uusi eduskunta eli Suomen parlamentti on aloittanut tänään. Ensimmäinen eduskunnan istunto on huomenna. Eduskuntaan valittiin vaaleissa 200 uutta kansanedustajaa vähän yli viikko sitten. Eduskunnan kolme suurinta puoluetta ovat SDP, Perussuomalaiset ja kokoomus.

Keskustan puheenjohtaja jatkaa tavallisena kansanedustajana

Juha Sipilä
Juha Sipilä saapui keskustan eduskuntaryhmän järjestäytymiskokoukseen tiistaina. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Edellinen pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä jatkaa tavallisena kansanedustajana. Sipilä sanoo, että hän ei ole kiinnostunut muista tehtävistä.

Aikaisemmin Sipilä sanoi, että hän eroaa keskustapuolueen puheenjohtajan tehtävästä. Syy eroon on se, että keskusta hävisi eduskuntavaaleissa. Keskusta valitsee uuden puheenjohtajan syyskuussa.

Työnantajat eivät tue kieliopintoja

Opettaja luokan edessä. SPR:n vapaaehtoinen auttaja Eelis Lajunen saa kieliopinnot tuntumaan leikiltä.
SPR:n vapaaehtoinen auttaja Eelis Lajunen saa kieliopinnot tuntumaan leikiltä. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Työn vuoksi Suomeen muuttaneet henkilöt eivät saa työnantajalta tukea suomen tai ruotsin opiskeluun.Ammattiliitto SAK on tehnyt selvityksen. Selvitykseen haastateltiin työpaikkojen luottamushenkilöitä.

Luottamushenkilöistä yli puolet kertoi, että heidän työpaikoillaan on ulkomaalaisia työntekijöitä. Työpaikoista vain kuusi prosenttia antaa työntekijöiden opiskella suomea tai ruotsia työajalla.

Sri Lankan iskut ehkä kosto

Srilankalainen lapsi katselee muistokynttilöitä.
Srilankalaiset ovat pitäneet muistotilaisuuksia terrori-iskujen uhreille eri puolilla maailmaa. Kuva: Rizwan Tabassum / AFP

Sri Lankan tehtyjen pommi-iskujen syynä saattoi olla kosto. Sri Lankan apulaispuolustusministeri sanoo, että pommi-iskuilla ehkä kostettiin Uudessa-Seelannissa tehty terrori-isku. Uudessa-Seelannissa aseistautunut mies hyökkäsi moskeijaan ja surmasi 50 ihmistä

Ministeri sanoo, että mukaan iskut teki kaksi paikallista ääri-islamilaista järjestöä. Sri Lankassa tehtiin sunnuntaina monta pommi-iskua kirkkoihin ja hotelleihin. Iskuissa on kuollut yli 300 ihmistä, joista suurin osa srilankalaisia.

Samsung lykkää puhelimen julkaisua

DJ Koh esitteli uuden Galaxy-mallin, jonka erikoisuutena on taitettava näyttö.
Johtaja DJ Koh esitteli San Franciscossa 20. helmikuuta uuden Galaxy-mallin, jonka erikoisuutena on taitettava näyttö. Kuva: Samsung

Samsung julkaisee vasta myöhemmin uuden älypuhelimen, jossa on taittuva näyttö. Uuden puhelimen piti tulla kauppoihin Yhdysvalloissa perjantaina. Suunnitelmaa muutettiin, koska monien testipuhelinten näytöt menivät helposti rikki. Puhelin on ensimmäinen myyntiin tuleva älypuhelin, jossa on taittuva näyttö. Korealainen Samsung on maailman suurin matkapuhelinten valmistaja.

Lämpötila ylitti 20 astetta

Mies vauhdissa sähköpotkulaudalla lämmittävässä kevätauringossa Helsingin Merisatamassa
Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Kevätaurinko on nostanut Suomessa lämpötilan yli 20 asteeseen ensimmäisen kerran tänä keväänä. Lämpimintä oli Kouvolassa. Siellä lämpöä oli iltapäivällä 20,4 astetta. Yli 20 asteen lämpötiloja on ollut myös useilla muilla paikkakunnilla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä