Tiistai 23.7.2019 (radio)

Boris Johnsonista tulee Britannian pääministeri

Boris Johnson pitämässä puhetta.
Boris Johnsonista tulee Britannian uusi pääministeri. Kuva: Neil Hall / EPA

Britanniassa konservatiivipuolue on saanut uuden johtajan. Hän on entinen ulkoministeri ja Lontoon pormestari Boris Johnson.

Johnsonista tulee myös pääministeri. Hän on luvannut saattaa britit ulos EU:sta lokakuun lopussa vaikka ilman sopimusta.

Johnson sai kaksi kolmasosaa puolueen jäsenten äänistä. Hän voitti vastaehdokas Jeremy Huntin selvästi.

Johnson nimitetään pääministeriksi virallisesti keskiviikkona. Sitä ennen nykyinen pääministeri Theresa May esittää eronpyynnön kuningatar Elisabeth II:lle.

Väistyvä Theresa May onnitteli Johnsonia sosiaalisessa mediassa.

Työllisyys paranee hitaasti

Mies työskentelee tehtaassa.
Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Työllisyys paranee nyt hitaasti. Tilastokeskus kertoo, että työllisyysasteen trendi oli kesäkuussa 72,5 prosenttia. Trendi on luku, josta on suljettu pois vaihtelu.

Käytännössä työllisyystilanne on pysynyt samana koko alkuvuoden.

Työttömyysaste oli kesäkuussa 6,5 prosenttia eli sama kuin toukokuussa.

Työttömiä oli silti 16 000 vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.

Peräseinäjoella oli liikenneonnettomuus

Peräseinäjoen turmapaikka.
Onnettomuuspaikalla on mutka, jossa on 60 km/h nopeusrajoitus. Kuva: Anne Elhaimer / Yle

Peräseinäjoella Etelä-Pohjanmaalla sattui tiistaiaamuna paha liikenneonnettomuus. Pikkubussin ja henkilöauton kolarissa oli 11 ihmistä.

Törmäys oli nokkakolari, ja nopeus oli kova.

Useita ihmisiä loukkaantui vakavasti ja osa lievästi. Pikkubussin kyydissä oli thaimaalaisia marjanpoimijoita. Paikalle tarvittiin monta ambulanssia ja lääkärihelikopteri.

Henkilöauton kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta.

Liikenteessä on kuollut paljon ihmisiä kesällä

Kuorma-auto ohittaa kolaripaikan, jossa yksi ihminen kuoli ja kolme loukkaantui vakavasti kahden henkilöauton rajussa nokkakolarissa 13. kesäkuuta.
Kuorma-auto ohittaa kolaripaikan, jossa yksi ihminen kuoli ja kolme loukkaantui vakavasti kahden henkilöauton rajussa nokkakolarissa 13. kesäkuuta. Kuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva

Liikenteessä kuoli kesäkuussa enemmän ihmisiä kuin viime vuonna samaan aikaan. T

ilastokeskus kertoo, että liikenteessä kuoli 24 ja loukkaantui 504 ihmistä. Kuolleita oli 15 enemmän kuin viime vuoden kesäkuussa. Loukkaantuneita oli 36 vähemmän.

Suurin osa kuolonuhreista oli liikkeellä henkilöautolla.

Vadelmalla on hyvä sato

Lähikuva vadelmasta
Vadelma selvisi hyvin talvesta ja kukinnasta ja tuottaa nyt hyvän sadon. Kuva: Heli Pirinen

Vadelmasadosta on tulossa erittäin hyvä. Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto kertoo, että vadelma selvisi talvesta hyvin. Myös kesän kukinta onnistui.

Lisäksi pensasmustikan sadosta odotetaan hyvää. Pensasmustikan keruu on käynnistymässä koko maassa.

Luonnonvarakeskus Luke on arvioinut, että metsämustikan sadosta tulee korkeintaan keskinkertainen. Pensasmustikka ja metsämustikka ovat eri lajeja.

Puolukkasadosta sen sijaan odotetaan hyvää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä