Tiistai 23.8.2022 (radio)

Presidentti suurlähettiläspäivillä

President Sauli Niinistö.
Niinistö sanoi, että aineksia uuteen alkuun Venäjn kanssa ei ole näköpiirissä. Kuva: Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö sanoo, että Venäjän hyökkäyssodan vaikutusten laajuutta ja kestoa on vaikea liioitella. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa.

Niinistö puhui suurlähettiläspäivillä Helsingissä.

Niinistön mielestä Venäjä on tehnyt selväksi, että turvallisuus on Suomen ulkopolitiikan tärkein päämäärä.

Niinistö sanoi, että puolustusliitto Nato tuo sellaista turvaa, jota Suomella ei muuten ole. Suomi on jättänyt hakemuksen Natoon.

Niinistö sanoi, että Suomen aiemmasta Venäjä-suhteesta ei ole paljon jäljellä.

Kokoomus Natosta

Kai Mykkänen pitää puhetta.
Kokoomus haluaa syventää Suomen Nato-liittoutumista. Kuva: Jani Saikko / Yle

Oppositiopuolue kokoomus haluaa Suomeen pysyvästi Nato-joukkoja ja Naton tukikohtia.

Kokoomus kannattaa myös naisten asevelvollisuutta. Kokoomuksen mielestä näin saadaan parhaat kyvyt oikeisiin tehtäviin.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen toivoi Lappeenrannassa, että kaikki puolueet voivat päättää yhdessä Nato-asioista.

Työllisyys

Rakennustyöläinen kävelee kadulla.
Työllisyys on parantunut. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Työllisyyskehitys pysyi vahvana viime kuussa.

Tilastokeskus kertoo, että työllisyysaste oli heinäkuussa 73,7 prosenttia. Työssä oli 50 000 työllistä enemmän kuin vuosi sitten.

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoo, että heinäkuun lopussa oli noin 270 000 työtöntä työnhakijaa. Se on 50 000 työtöntä vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Rosatom ja Hanhikivi

Havainnekuva Fennovoiman Hanhikivi 1 -ydinvoimalasta.
Fennovoiman Hanhikiven ydinvoimalasuunnitelma havainnekuvassa. Kuva: Fennovoima Oy

Venäjän valtion ydinvoimafirma Rosatom hakee miljardikorvauksia Suomesta. Rosatom hakee korvauksia energiayhtiö Fennovoimalta noin 3 miljardia euroa.

Fennovoiman ydinvoimalahanke peruuntui keväällä, koska Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa.

Fennovoima hakee oikeudessa noin 2 miljardin euron korvauksia Rosatomilta. Syy ovat muun muassa voimalahankkeen viivästykset.

Hanhikivi 1 -ydinvoimala oli tarkoitus rakentaa Pyhäjoelle Pohjois-Pohjanmaalle. Tällä hetkellä tontilla on valmiina perustuksia, huoltotiloja ja asuintilat yli 1000 ihmiselle.

Naalien pesintä

Naali lumihangella.
Naali lumihangella. Kuva: FLPA/Shutterstock/All Over Press

Erittäin uhanalainen naali on pesinyt Suomessa ensimmäistä kertaa yli 25 vuoteen.

Naalit havaittiin Lapissa Enontekiön tunturialueen pesätarkastuksissa. Nyt nähtiin naalipariskunta ja 3 pentua.

Naaleja on Suomessa vain ehkä 10 - 20 yksilöä.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Keskiviikkona maan keskiosassa sataa paljon vettä ja ukkostaa.

Etelässäkin voi välillä ukkostaa ja sataa.

Lämpötila on idässä yli 25 astetta, etelässä 20 - 25 astetta ja muualla maassa alle 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä