Tiistai 24.11.2020 (radio)

Pääkaupunkiseudun vakava koronatilanne

Kyltti Vaasan uimahallissa
Todennäköisesti pääkaupunkiseudun uimahallit suljetaan. Kuva: Antti Haavisto / Yle

Koronatilanne on nyt vakava Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla.

Pääkaupunkiseudun kaupungit päättävät torstaina uusista koronarajoituksista.

Ne voivat olla kovia.

Todennäköisesti kaikki yleisötapahtumat kielletään.

Todennäköisesti kaikki julkiset tilat, esimerkiksi kirjastot, uimahallit ja urheiluhallit suljetaan. Lukiot ja ammattikoulut siirtyvät etäopetukseen.

Rajoituksista kerrotaan tarkemmin torstaina.

Helsinki, Espoo ja Vantaa päättävät yhdessä rajoituksista.

Kaikkien pitää noudattaa koronaohjeita

Turvaväli-opastinkyltti Citymarketissa koronavisruspandemian aikaan 2020.
Nyt kaikkien pitää muistaa turvaväli ja maski. Kuva: Nella Nuora / Yle

Terveysviranomaiset kehottavat nyt kaikkia pääkaupunkiseudun asukkaita noudattamaan koronaohjeita.

Kaikkien pitää välttää tapaamisia ja täytyy pitää etäisyyttä muihin ihmisiin.

Kaikkien täytyy myös käyttää maskia.

Koronavirus leviää nopeasti pääkauunkiseudulla ja Uudellamaalla.

Tartuntoja on paljon esimerkiksi vanhusten hoivakodeissa ja asunnottomien majoituspaikoissa.

Suomen uudet koronatartunnat

Sairaanhoitaja ottaa koronavirusnäytettä.
Koronatestiin pitää mennä, vaikka oireet ovat ihan lieviä. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Suomessa on tänään kerrottu, että uusia koronatartuntoja on 353.

Niistä puolet on pääkaupunkiseudulla.

Myös Tampereen ja Lahden seudulla on paljon tartuntoja.

Nuoret ovat ehkä selvinneet hyvin korona-ajasta

Kuvassa on maahan piirtyviä ihmisten varjoja.
Kyselyssä selvisi, että nuoret ovat ehkä selvinneet korona-ajasta aika hyvin. Kuva: Silja Viitala / Yle

Nuoret ovat ehkä selvinneet korona-ajan melko hyvin. Nuorilta kysyttiin, miten harrastusten loppuminen on vaikuttanut heihin.

40 prosenttia vastasi, että se on vaikuttanut kielteisesti. 45 prosenttia vastasi, että se ei ole oikeastaan vaikuttanut mitenkään.

Nuoret ovat tykänneet siitä, että perheen kanssa on vietetty enemmän aikaa.

Raskainta nuorten mielestä on ollut se, että ei tiedetä, kuinka kauan koronarajoitukset kestävät.

Sanna Marin vaikutusvaltaisten naisten listalla

Pääministeri Sanna Marin (SDP) vastaa toimittajien kysymyksiin mennessään hallituksen neuvotteluihin Säätytalolle Helsingissä 3. marraskuuta 2020.
BBC on ottanut Sanna Marinin vaikutusvaltaisten naisten listalle. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Britannian yleisradioyhtiö BBC on ottanut Suomen pääministerin Sanna Marinin mukaan vaikutusvaltaisten naisten listalle.

BBC tekee listan 100 naisesta, jotka ovat inspiroivia ja vaikutusvaltaisia.

Sanna Marin on uusi nainen listalla. Häntä kehutaan esimerkiksi siksi, että hän on johtanut hyvin koronakriisin hoitoa Suomessa.

Listalla on paljon eri alojen naisia.

Uusia naisia listalla ovat myös esimerkiksi Valko-Venäjän oppositiojohtaja Svjatlana Tsihanouskaja ja muusikko Angélique Kidjo Beninistä.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä