Tiistai 24.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi hallitus aikoo antaa uusia liikkumisrajoituksia?

Oikea vastaus:

Rajoitusten avulla halutaan estää koronaviruksen leviäminen.

2.Millaisia rajoituksia hallitus suunnittelee?

Oikea vastaus:

Uudenmaan alue aiotaan eristää. Lisäksi kahvilat, ravintolat ja yökerhot halutaan sulkea.

3.Mitä muut puolueet sanovat hallituksen suunnitelmista?

Oikea vastaus:

Kaikki puolueet tukevat uusia rajoituksia.

4.Mikä sairaus presidentti ja rouva Ahtisaarella on?

Oikea vastaus:

Heillä on koronavirustartunta.

5.Kuinka paljon koronavirustartuntoja Suomessa nyt on todettu?

Oikea vastaus:

Melkein 800.

6.Mitä perussuomalaisten välikysymykselle on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Perussuomalaiset veti sen pois.

7.Mitä välikysymys koski?

Oikea vastaus:

Hallituksen linjauksia turvapaikkapolitiikasta ja siirtolaistilanteesta Kreikan ja Turkin rajalla.

8.Milloin pidetään seuraavat kesäolympialaiset?

Oikea vastaus:

Vuoden kuluttua eli kesällä vuonna 2021.

9.Millaisen verkkolähetyksen WWF on aloittanut?

Oikea vastaus:

Lähetyksessä seurataan tapahtumia sääksen pesällä.

10.Joko sääksi on aloittanut pesinnän?

Oikea vastaus:

Ei. Pesä on vielä aivan tyhjä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä