Tiistai 24.8.2021 (radio)

Evakuoinnit Afganistanista

Evakuintioperaatio Kabulin lentokentällä.
Evakuointioperaatio Kabulin lentokentällä. Kuva: Puolustusvoimat

Suomi on evakuoinut lisää ihmisiä Afganistanista. Suurlähetystön henkilökunta ja perheenjäsenet on saatu pois Afganistanista.

Joukossa on myös noin 40 ihmistä EU-delegaatiosta, kertoo ulkoministeri Pekka Haavisto.

Suomi ei aio evakuoida afganistanilaisia, jotka ovat työskennelleet Suomelle alihankkijoiden kautta. Syy on se, että evakuoinnin aikaraja ja resurssit eivät riitä.

Äärijärjestö Taliban ei suostu Afganistanin evakuointien takarajan siirtämiseen, kertoo järjestön edustaja.

Suomi on evakuoinut Afganistanista yli 200 ihmistä.

Työvoimapula

Kuva ravintolasta missä tuoleja pöydällä
Ravintola-alalta lähti paljon työntekijöitä koronasulun takia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Työntekijöiden löytäminen on vaikeaa ravintola- ja matkailualalla ja rakennuksilla. Monet vaihtoivat alaa koronapandemian sulkutoimien takia.

Myös terveydenhuoltoon on vaikea saada työntekijöitä.

Tilastokeskuksen kyselyssä työnantajat arvioivat, että huhti - kesäkuun työpaikoista yli 50 prosenttia oli vaikea täyttää.

Työnantajajärjestöt sanovat, että koulutus, työperäinen maahanmuutto ja parempi asumispolitiikka auttavat työvoimapulaa enemmän kuin palkka.

Työllisyys

TE-toimisto.
Työllisyys on parantunut viime heinäkuusta. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Työllisyysaste on noussut samalle tasolle kuin ennen korona-aikaa. Tilastokeskus kertoo, että työllisyys kasvoi ja työttömyys väheni heinäkuussa.

Työllisyysaste oli heinäkuussa 72,7 prosenttia.

Työttömiä oli 5 000 vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa.

Kauppakeskukset ja kahvilat

Kauppakeskus Ainoa Espoossa.
Kauppakeskuksissa on käynyt paljon väkeä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Kauppakeskuksissa oli keväällä vilkasta. Myyntimäärät ja kävijämäärät nousivat selvästi huhti - kesäkuussa.

Suomen Kauppakeskusyhdistys kertoo, että kävijämäärä nousi jopa 24 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Kokonaismyynti kasvoi yli 20 prosenttia.

Kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi melkein 90 prosenttia viime vuoden keväästä.

Paralympialaiset

Tokion paralympialaisten maskotti Someity hyppää ilmaan paralympialaisten logon edessä.
Tokion paralympialaisten maskotti Someity. Kuva: Kazuhiro Nogi / AFP / Getty Images

Tokion paralympialaiset ovat alkaneet tänään.

Kisoihin osallistuu 162 maata. Kaikkiaan kisoissa nähdään 4500 urheilijaa. Suomen joukkueessa on 16 urheilijaa 7 lajissa.

Suomi tavoittelee 7:ää mitalia. Rion paralympialaisissa tuli 3 mitalia.

Puolukkasato

Nico Kauppila kurkottaa puolukkaan
Moni pelkäsi, että kuivuus vie puolukkasadon. Sadosta tulee kuitenkin runsas. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Syksyn puolukkasadosta on tulossa runsas, kertoo Luonnonvarakeskus.

Helteinen kesä oli puolukalle vaikea varsinkin kuivilla alueilla, mutta pölytys onnistui keskimääräistä paremmin. Helteiden takia pölyttäjähyönteisiä oli paljon liikkeellä.

Puolukka kestää kuivuutta paremmin kuin esimerkiksi mustikka, jonka sato jäi normaalia pienemmäksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä