Tiistai 24.9.2019 (radio)

Korkein oikeus: Boris Johnson rikkoi lakia

Boris Johnson
Britannian pääministeri Boris Johnson. Kuva: Neil Hall / EPA

Britannian korkein oikeus on tehnyt tärkeän päätöksen.

Päätöksessä sanotaan, että pääministeri Boris Johnson on rikkonut lakia. Johnson rikkoi lakia, kun hän määräsi, että Britannian parlamentin pitää ottaa pitkä tauko.

Boris Johnson määräsi, että parlamentin pitää jäädä tauolle 9. syyskuuta alkaen. Tauon oli tarkoitus loppua 14. lokakuuta. Vastustajien mielestä Johnson määräsi tauon siksi, että parlamentti ei voi puhua Britannian EU-erosta eli brexitistä.

Pääministeri Johnson ei aio erota korkeimman oikeuden päätöksen takia. Parlamentin puhemies on kutsunut parlamentin koolle jo keskiviikkona.

Britannian aikoo jättää Euroopan unionin lokakuun lopussa.

Tjäreborg jatkaa toimintaa

Matkatoimisto Tjäreborgin logo Kampin kauppakeskuksen seinässä Helsingissä.
Matkatoimisto Tjäreborgin logo Kampin kauppakeskuksen seinässä Helsingissä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Matkatoimisto Tjäreborg jatkaa toimintaa.

Iso brittiläinen matkafirma Thomas Cook kertoi maanantaiaamuna, että se on mennyt konkurssiin. Thomas Cook omistaa Tjäreborgin.

Tjäreborgin lentoliikenne palautuu normaaliksi tänään tiistaina. Tjäreborg kertoo, että sen järjestämillä matkoilla on edelleen noin 2000 suomalaista eri maissa. Tjäreborg yrittää saada matkalla olevat ihmiset kotiin pian.

Samaan aikaan Tjäreborgille etsitään uutta omistajaa.

Li Andersson haluaa jatkaa vasemmistoliiton puheenjohtajana

Li Andersson
Opetusministeri Li Andersson. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Opetusministeri Li Andersson haluaa jatkaa vasemmistoliiton puheenjohtajana. Vasemmistoliitto valitsee puheenjohtajan Kuopiossa marraskuun puolivälissä. Li Andersson on tällä hetkellä ainoa ehdokas vasemmistoliiton puheenjohtajaksi.

Li Andersson on ollut vasemmistoliiton puheenjohtaja vuodesta 2016 lähtien.

Suomalaiset haluavat paremman vartalon

Kuntosali harjoitus
Kuntoilijoita step aerobic -tunnilla Saksan Essenissä. Kuva: Ralph Lueger / AOP

Vain joka 3. suomalainen on tyytyväinen omaan vartaloonsa.

Kysely kertoo, että muut eurooppalaiset ovat tyytyväisempiä omaan kehoonsa kuin suomalaiset. Esimerkiksi Saksassa ja Italiassa paljon useamman ihmisen mielestä oma keho on ihan hyvä.

Suomalaiset miehet tykkäävät omasta kehostaan enemmän kuin suomalaiset naiset. Nuorten mielestä oma keho on parempi kuin vanhempien ihmisten mielestä.

Moni haluaa muuttaa jotain asiaa omassa kehossaan. Suuri osa suomalaisista haluaa laihtua eli painaa vähemmän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä