Tiistai 25.10.2022 (radio)

Influenssarokotukset

Kyltti, jossa teksti INFLUENSSAROKOTUKSET ja nuoli, joka osoittaa rokotuspaikalle. Sen alapuolella teksti OULU.
Moni kunta aloittaa ilmaiset influenssarokotukset riskiryhmiin kuuluville marraskuun alussa. Kuva: Risto Degerman / Yle

Riskiryhmiin kuuluvat ihmiset saavat pian ilmaisen influenssarokotuksen. Moni kunta aloittaa rokotukset marraskuun alussa.

Rokotuksen saa ilmaiseksi, jos on esimerkiksi yli 65-vuotias. Myös raskaana olevat naiset ja alle 6-vuotiaat lapset saavat ilmaisen influenssarokotuksen.

Viranomainen suosittelee syksyllä myös uutta koronarokotusta joillekin ihmisille. Uusi koronarokotus kannattaa ottaa, jos on yli 65-vuotias tai kuuluu johonkin muuhun koronan riskiryhmään. Rokotuksen voi ottaa, jos edellisestä rokotuksesta tai koronataudista on aikaa yli 3 kuukautta.

Korona- ja influenssarokotukset kannattaa ottaa samalla kerralla.

UPM:n tulos

UPM:n tehdas.
UPM:n tehdas. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Metsäfirma UPM on tehnyt hyvän tuloksen. UPM teki heinäkuun ja syyskuun välillä voittoa lähes 780 miljoonaa euroa. Tämä on melkein 360 miljoonaa euroa enemmän kuin samana aikana viime vuonna.

Toimitusjohtaja Jussi Pesonen sanoo, että UPM:n tulos oli parempi kuin koskaan aikaisemmin.

Rishi Sunak Britannian pääministeriksi

Rishi Sunak saapui pitämään ensimmäistä puhettaan Downing Streetillä Lontoossa.
Rishi Sunak saapui pitämään ensimmäistä puhettaan Downing Streetillä Lontoossa. Kuva: Tolga Akmen / EPA-EFE/All Over Press

Britannian pääministeri on vaihtunut. Kuningas Charles nimitti Rishi Sunakin maan johtoon.

Sunak sanoi, että hän korjaa Liz Trussin tekemät virheet. Sunak totesi, että hänen pitää laittaa Britannian talous kuntoon.

Liz Truss kertoi viime viikolla, että hän eroaa Britannian pääministerin tehtävästä.

Lentoliikenteen päästöt

Delta Airlinesin kone laskeutumassa.
Delta-lentoyhtiön kone laskeutumassa Tokion Hanedan lentokentälle. Kuva: Kimimasa Mayama / EPA

Maailman maat ovat sopineet, miten lentoliikenteen päästöjä yritetään vähentää. Sopimus tehtiin YK:ssa. Tavoitteena on, että lentämisen päästöt ovat vuonna 2050 paljon pienemmät kuin nyt.

Lentämisen päästöjä yritetään vähentää esimerkiksi uuden tekniikan ja uusien polttoaineiden avulla.

Koronarajoitusten poistumisen jälkeen ihmiset ovat lentäneet paljon enemmän kuin korona-aikana. Lentämisen uskotaan edelleen lisääntyvän.

Lentokoneista pääsee ilmaan paljon hiilidioksidia. Tämä nopeuttaa ilmastonmuutosta.

Sää

Mansikanlehtiä syksyn lehtien keskeltä. Värejä vihreästä, keltsaiseen ja ruskeaan.
Kuva: Tuija Veirto / Yle

Sää on pilvinen. Maan etelä- ja keskiosissa sataa vähän vettä. Lapissa ja Koillismaalla sataa vähän lunta.

Lämpötila on keskiviikkona päivällä 3 ja 11, Lapissa -2 ja +4 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä