Tiistai 25.10.2022 (radio)
Influenssarokotukset
Riskiryhmiin kuuluvat ihmiset saavat pian ilmaisen influenssarokotuksen. Moni kunta aloittaa rokotukset marraskuun alussa.
Rokotuksen saa ilmaiseksi, jos on esimerkiksi yli 65-vuotias. Myös raskaana olevat naiset ja alle 6-vuotiaat lapset saavat ilmaisen influenssarokotuksen.
Viranomainen suosittelee syksyllä myös uutta koronarokotusta joillekin ihmisille. Uusi koronarokotus kannattaa ottaa, jos on yli 65-vuotias tai kuuluu johonkin muuhun koronan riskiryhmään. Rokotuksen voi ottaa, jos edellisestä rokotuksesta tai koronataudista on aikaa yli 3 kuukautta.
Korona- ja influenssarokotukset kannattaa ottaa samalla kerralla.
UPM:n tulos
Metsäfirma UPM on tehnyt hyvän tuloksen. UPM teki heinäkuun ja syyskuun välillä voittoa lähes 780 miljoonaa euroa. Tämä on melkein 360 miljoonaa euroa enemmän kuin samana aikana viime vuonna.
Toimitusjohtaja Jussi Pesonen sanoo, että UPM:n tulos oli parempi kuin koskaan aikaisemmin.
Rishi Sunak Britannian pääministeriksi
Britannian pääministeri on vaihtunut. Kuningas Charles nimitti Rishi Sunakin maan johtoon.
Sunak sanoi, että hän korjaa Liz Trussin tekemät virheet. Sunak totesi, että hänen pitää laittaa Britannian talous kuntoon.
Liz Truss kertoi viime viikolla, että hän eroaa Britannian pääministerin tehtävästä.
Lentoliikenteen päästöt
Maailman maat ovat sopineet, miten lentoliikenteen päästöjä yritetään vähentää. Sopimus tehtiin YK:ssa. Tavoitteena on, että lentämisen päästöt ovat vuonna 2050 paljon pienemmät kuin nyt.
Lentämisen päästöjä yritetään vähentää esimerkiksi uuden tekniikan ja uusien polttoaineiden avulla.
Koronarajoitusten poistumisen jälkeen ihmiset ovat lentäneet paljon enemmän kuin korona-aikana. Lentämisen uskotaan edelleen lisääntyvän.
Lentokoneista pääsee ilmaan paljon hiilidioksidia. Tämä nopeuttaa ilmastonmuutosta.
Sää
Sää on pilvinen. Maan etelä- ja keskiosissa sataa vähän vettä. Lapissa ja Koillismaalla sataa vähän lunta.
Lämpötila on keskiviikkona päivällä 3 ja 11, Lapissa -2 ja +4 asteen välillä.