Tiistai 25.1.2022 (radio)

Aluevaltuustojen arvot

Kaksi miestä isossa salissa, paljon tyhjiä tuoleja. Tähtisali Tampereen Messu- ja urheilukeskuksessa.
Tähtisali Tampereen Messu- ja urheilukeskuksessa. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Toissapäivän aluevaaleissa valittiin 21 aluevaltuustoa.

Valtuustojen arvoista on jo tietoa. Arvoja on selvitetty Ylen vaalikoneen vastauksista.

Suurin osa aluevaltuustoista on oikeistoliberaaleja.

Konservatiivisin valtuusto tulee Etelä-Pohjanmaalle ja liberaalein Länsi-Uudellemaalle.

Aluevaltuustot vastaavat sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimesta.

Korruptio

Suomen lippu liehuu Helsingissä joulukuussa 2020.
Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on vain vähän korruptiota eli lahjontaa, kertoo korruptiota tarkkaileva järjestö.

Suomi, Tanska ja Uusi-Seelanti saivat jokainen 88 pistettä uudessa raportissa.

100 pistettä tarkoittaa, että korruptiota ei ole lainkaan. Nolla pistettä tarkoittaa, että korruptiota on erittäin paljon.

Viime vuonna Tanska ja Uusi-Seelanti jakoivat kärkisijat. Nyt Suomi sai 3 pistettä lisää ja pääsi jaetulle kärkipaikalle.

Seuraavaksi tulevat Norja, Singapore, Ruotsi, Sveitsi, Hollanti, Luxemburg ja Saksa.

180 maan listassa heikoin oli Etelä-Sudan, joka sai 11 pistettä. Sitä ennen tulevat Somalia, Syyria, Venezuela, Jemen, Pohjois-Korea ja Afganistan.

Yhdysvallat putosi nyt ensimmäistä kertaa 25 parhaan joukosta.

Eduskunnan puhemies

Anu Vehviläinen
Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen jättää tehtävän.

Keskustalainen Vehviläinen on ollut puhemies puolitoista vuotta. Hän ei enää asetu ehdolle.

Vehviläinen toivoo, että keskustan eduskuntaryhmä esittää tehtävään kansanedustaja Matti Vanhasta.

Vanhanen sanoo, että hän on valmis tehtävään.

Uusi puhemies valitaan helmikuun alussa.

Turvapuisto

Havainnekuva hallista jossa on autoja ja ihmisiä.
Havainnekuva Kotkaan rakentuvasta turvapuistosta. Varastohalliin voidaan ajaa sisään esimerkiksi erilaisia ajoneuvoja. Kuva: FCG Finnish Consulting Group Oy

Suomeen perustetaan Euroopan ensimmäinen satamalogistiikan turvapuisto. Kotkan kaupunginvaltuusto päätti asiasta eilen.

Turvapuisto rakennetaan Kotkan Kantasatamaan Kymenlaaksossa. Turvapuistossa viranomaiset, opiskelijat ja satamien työntekijät voivat harjoitella vaaratilanteita.

Suomessa on jo kaksi rakennusalan turvapuistoa, Espoossa ja Oulussa. Puistoissa käy tuhansia harjoittelijoita.

Puistojen tarkoitus on parantaa työturvallisuutta. Tapaturmia sattuu satama- ja logistiikka-alalla eniten heti rakennusalan jälkeen.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Keskiviikkona sää pilvistyy. Lumisateita on tulossa maan länsiosaan päivän aikana.

Loppuviikolla lumisateita tulee yleisemminkin, varsinkin maan etelä- ja keskiosassa.

Etelässä ollaan nollassa, muualla pakkasta on 1 - 10 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä