Tiistai 25.12.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä poliisi tutkii Helsingissä?

Oikea vastaus:

Poliisi tutkii lapsen murhaa.

2.Onko murhaaja vapaana?

Oikea vastaus:

Ei, poliisi uskoo, että se on saanut murhaajan kiinni.

3.Mitä kukkia suomalaiset ostavat eniten jouluna?

Oikea vastaus:

Hyasintteja.

4.Tuodaanko kaikki joulukukat ulkomailta?

Oikea vastaus:

Ei, vaan noin puolet joulukukista on kasvatettu Suomessa.

5.Meneekö kukkakaupoilla huonommin kuin ennen?

Oikea vastaus:

Kyllä.

6.Miksi hautajaisiin viedään usein vain yksi kukka?

Oikea vastaus:

Koska omaiset toivovat niin.

7.Kuinka vanha Kuusamon kaupunki on?

Oikea vastaus:

Se on 150 vuotta vanha.

8.Mikä oli Elma Myllymäen toive?

Oikea vastaus:

Hän toivoi, että hän saa leipoa lasten kanssa.

9.Mitä he leipoivat?

Oikea vastaus:

He leipoivat piparkakkuja.

10.Onko Elma Myllymäellä omia lapsia?

Oikea vastaus:

Ei ole.

11.Onko tänään joulupäivänä kylmempi sää kuin eilen jouluaattona?

Oikea vastaus:

Ei, tänään on lämpimämpi.

12.Paistaako keskiviikkona eli tapaninpäivänä aurinko?

Oikea vastaus:

Kyllä, ainakin vähän aikaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä